• Viking Line Abp/

Tutkimus: Matkustajat kiinnostuneita maksamaan päästöjen vähentämisestä – Viking Line tarjoaa biopolttoainetta

Suomalaiset laivamatkustajat nostavat Viking Linen jo toista kertaa peräkkäin vastuullisimmaksi varustamoksi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä, Laivaliikenne 2023 -tutkimus kertoo. Lähes puolet tutkimuksen vastaajista aikoo tulevaisuudessa valita entistä ilmastoviisaampia matkustustapoja, ja kaksi kolmasosaa on valmis maksamaan ympäristövaikutusten vähentämisestä.

Viking Linen kestävyysindeksi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä on 71,1, kun toimialan keskiarvo on 70,1. Indeksi mittaa varustamoiden vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyvän toiminnan tasoa asiakkaiden käsityksissä ja mielikuvissa.

Viking Line sai parhaat arviot kaikilla kestävyysindeksin osa-alueilla: yhteiskunnallisessa, sosiaalisessa sekä ympäristöön liittyvässä vastuullisuudessa. Indeksi on osa EPSI Ratingin laajaa Laivaliikenne 2023 -tutkimusta, johon haastateltiin 928 suomalaista laivamatkustajaa*. Muut Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä tutkitut varustamot olivat Finnlines ja Silja Line.

”Olemme ylpeitä sijoituksestamme, sillä olemme tehneet määrätietoista ympäristötyötä 1980-luvulta lähtien ja huomioimme myös vastuullisuuden muut osa-alueet kaikessa toiminnassamme. On erittäin motivoivaa, että juuri meidän matkustajillamme on tutkimuksen mukaan kovimmat odotukset kestävän kehityksen suhteen – ja he ovat myös tyytyväisimpiä vastuullisuuteen liittyvään viestintään. Vastuullisten valintojen tekeminen vaatii tietoa, ja haluamme tarjota sitä matkustajillemme vuosi vuodelta enemmän”, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo.

Kaikista tutkimuksen vastaajista 51 prosenttia sanoo huomioivansa matkustamisen ilmasto- ja ympäristövaikutukset. Entistä ilmastoviisaampia matkustustapoja aikoo tulevaisuudessa suosia 46 prosenttia ja matkustamisen vähentämistä suunnittelee 31 prosenttia. Sen sijaan kasvokkaisten kokousten korvaamista digitaalisilla suunnittelee vain 3 prosenttia vastaajista.

”Tänä vuonna merkittävimpiä ympäristötekojamme on tarjota matkustajillemme ja pian myös rahtiasiakkaillemme mahdollisuus ostaa oman matkan kulutuksen verran biopolttoainetta. Kun matkustaja matkaa varatessaan valitsee biopolttoaineen, oman matkan aiheuttamat ilmastopäästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät verrattuna muihin laivoillamme käytettäviin polttoaineisiin”, Dani Lindberg kertoo.

”EPSI-tutkimuksen vastaajista peräti 68 prosenttia kertoo olevansa valmis maksamaan päästöjen vähentämisestä. Turku–Tukholma-risteilyllä matkustajakohtainen lisämaksu biokaasusta on vajaat viisi euroa, joten uskomme, että tämä uusi mahdollisuus vastaa erittäin hyvin asiakkaidemme toiveisiin.”

Laivaliikenne 2023 -tutkimuksessa selvitettiin laajasti myös varustamoiden asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Viking Linella on Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä sekä tyytyväisimmät että uskollisimmat asiakkaat.

*EPSI Ratingin Laivaliikenne 2023 -tutkimuksella kartoitettiin erityisesti eri laivaliikennöijien asiakaskokemusta ja -tyytyväisyyttä. Tutkimukseen haastateltiin kaiken kaikkiaan 928 suomalaista yksityishenkilöä, jotka olivat tehneet vähintään yhden Suomesta lähteneen risteilyn tai reittimatkan viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana. Haastattelut tehtiin 3.5.–9.5.2023. Tutkimus toteutettiin myös Ruotsissa ja Virossa.

Viking Linen ympäristömatka

1980-luku

• Viking Line lopettaa myrkyllisten pohjamaalien käytön, ja sukeltajat alkavat harjata alusten pohjia puhtaiksi.

• Jätteiden kierrätys aluksilla alkaa.

• Ensimmäinen maasähköliittymä otetaan käyttöön Tukholmassa. Nykyään maasähkö on käytössä myös Helsingissä, Maarianhaminassa ja Tallinnassa.

1990-luku

• Rikkidioksidipäästöt vähenevät, kun siirrytään vähärikkiseen polttoaineeseen.

• Laivojen jätevedet aletaan käsitellä maissa.

• Merivedestä saatavaa kylmää aletaan hyödyntää laivojen tuuletusilman jäähdyttämiseen ja alusten tuuletusilmaa aletaan lämmittää pakokaasuista saatavan energian avulla.

2000-luku

• Viking Line ottaa ensimmäisenä varustamona maailmassa käyttöön Humid Air Motor -menetelmän typpidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Siinä moottorien polttolämpötilaa alennetaan käyttämällä merivettä jäähdytykseen.

• Viking Cinderellan typpidioksidipäästöt laskevat, kun laivalle asennetaan katalysaattorit.

• Biojätteiden kierrätys alkaa ensimmäisenä Viking XPRS:llä.

2010-luku

• Uusi Viking Grace käyttää polttoaineenaan täysin rikitöntä nesteytettyä maakaasua. Ilmastoviisas alus vähentää 85 % typpipäästöjä ja 15 % kasvihuonepäästöjä öljyä käyttävään laivaan verrattuna. LNG:llä hiukkaspäästöjä ei synny käytännössä lainkaan.

• Viking Gracella testataan roottoripurjetta, jolloin siitä tulee maailman ensimmäinen sekä LNG:tä että tuulivoimaa käyttävä hybridialus. Alukselle asennetaan energiankierrätysjärjestelmä, joka muuttaa ylijäämälämmön sähköksi.

2020-luku

• Viking Gabriellalle ja Viking XPRS:lle asennetaan virtausohjaimet, jotka vähentävät polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.

• Uusi Viking Glory tulee liikenteeseen maaliskuussa 2022. Laivan moottorit mahdollistavat polttoaineen kulutuksen optimoinnin eivätkä tuota lainkaan rikkipäästöjä.

• Viking Gloryn Azipod-ruoripotkurijärjestelmän ansiosta käännökset satamissa sujuvat ketterästi, ja laivan ohjailuun kuluu vähemmän aikaa ja polttoainetta. Aluksen rungon muoto vähentää aallonmuodostusta ja polttoaineen kulutusta.

• Viking Glory on edelläkävijä myös LNG:stä tulevan hukkakylmän hyödyntämisessä. Energiankierrätysjärjestelmä tuottaa jopa 40 prosenttia laivan matkustajatoimintojen sähköstä.

• Viking Gloryn tyhjien hyttien valot sammuvat itsestään ja ilmanvaihdon sekä lämmityksen tehoa alennetaan automaattisesti.

• Viking Line alkaa tarjota Viking Gloryn ja Viking Gracen matkustajille mahdollisuutta ostaa biokaasua oman matkansa kulutuksen verran ja näin vähentää matkansa aiheuttamia päästöjä jopa 90 prosentilla.

Dani Lindberg, vastuullisuuspäällikkö

dani.lindberg@vikingline.com, puh. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja

johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Olemme ylpeitä sijoituksestamme, sillä olemme tehneet määrätietoista ympäristötyötä 1980-luvulta lähtien ja huomioimme myös vastuullisuuden muut osa-alueet kaikessa toiminnassamme. On erittäin motivoivaa, että juuri meidän matkustajillamme on tutkimuksen mukaan kovimmat odotukset kestävän kehityksen suhteen – ja he ovat myös tyytyväisimpiä vastuullisuuteen liittyvään viestintään. Vastuullisten valintojen tekeminen vaatii tietoa, ja haluamme tarjota sitä matkustajillemme vuosi vuodelta enemmän.”
Dani Lindberg, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö
”Tänä vuonna merkittävimpiä ympäristötekojamme on tarjota matkustajillemme ja pian myös rahtiasiakkaillemme mahdollisuus ostaa oman matkan kulutuksen verran biopolttoainetta. Kun matkustaja matkaa varatessaan valitsee biopolttoaineen, oman matkan aiheuttamat ilmastopäästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät verrattuna muihin laivoillamme käytettäviin polttoaineisiin."
Dani Lindberg, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö