• Viking Line Abp/

Undersökning: Passagerarna intresserade av att betala för minskade utsläpp – Viking Line erbjuder biobränsle

Finländska fartygsresenärer rankar redan för andra gången i rad Viking Line som det hållbaraste rederiet i trafiken mellan Finland och Sverige, visar undersökningen Persontransport Färjor 2023. Närmare hälften av dem som besvarade undersökningen kommer i framtiden att välja ännu klimatsmartare färdsätt, och två tredjedelar är beredda att betala för minskad miljöpåverkan.

Viking Lines hållbarhetsindex i trafiken mellan Finland och Sverige är 71,1 medan branschgenomsnittet är 70,1. Indexet mäter kundernas uppfattning om och bild av rederiernas agerande i fråga om samhällsansvar och hållbar utveckling.

Viking Line fick de bästa betygen inom alla delområden av hållbarhetsindex: ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Indexet är en del av EPSI Ratings breda undersökning Persontransport 2023, för vilken 928 finländska fartygsresenärer* intervjuades. De andra rederier som granskades i trafiken mellan Finland och Sverige var Finnlines och Silja Line.

”Vi är stolta över vår placering, eftersom vi bedrivit målmedvetet miljöarbete ända sedan 1980-talet och även beaktar de övriga delområdena inom hållbarhet i all vår verksamhet. Det är väldigt motiverande att just våra passagerare enligt undersökningen har de största förväntningarna i fråga om hållbar utveckling – och de är också nöjdast med kommunikationen om hållbarhet. För att göra hållbara val krävs det kunskap, och vi vill ge våra passagerare alltmer av den varan år för år”, säger hållbarhetschef Dani Lindberg på Viking Line.

Av alla som besvarade undersökningen uppger 51 procent att de beaktar resandets påverkan på klimatet och miljön. Av svararna tänker 46 procent välja ännu aklimatsmartare färdsätt i framtiden medan 31 procent planerar att minska på resandet. Däremot har bara 3 procent av svararna planer på att ersätta fysiska möten med digitala.

”En av våra största miljöinsatser i år är att vi erbjuder våra passagerare och snart även våra fraktkunder möjlighet att köpa biobränsle motsvarande deras egen resas förbrukning. När en passagerare som bokar en resa väljer biobränsle minskar resans växthusgasutsläpp med ända upp till 90 procent jämfört med de andra bränslen som våra fartyg använder”, berättar Dani Lindberg.

”Av dem som besvarade EPSI-undersökningen uppgav hela 68 procent att de är beredda att betala för minskade utsläpp. På en kryssning Åbo–Stockholm är biogastillägget per passagerare knappt fem euro, och därför tror vi att den här nya möjligheten tillmötesgår våra kunders önskemål väldigt bra.”

I undersökningen Persontransport 2023 undersöktes också rederiernas kundnöjdhet och kundlojalitet. I trafiken mellan Finland och Sverige har Viking Line både de nöjdaste och de lojalaste kunderna.

*EPSI Ratings undersökning Persontransport 2023 kartlade i synnerhet kundupplevelsen och kundnöjdheten hos olika sjöfartsföretag. För undersökningen intervjuades totalt 928 finländska privatpersoner som gjort minst en kryssning eller reguljärresa från Finland under de senaste 12 månaderna. Intervjuerna gjordes under tiden 3.5–9.5.2023. Undersökningen utfördes också i Sverige och Estland.

Viking Lines miljöresa

1980-talet

• Viking Line slutar använda giftiga bottenfärger och dykare börjar rengöra fartygens botten.

• Återvinning av avfall ombord på fartygen börjar.

• Den första landströmsanslutningen tas i bruk i Stockholm. Numera används landström även i Helsingfors, Mariehamn och Tallinn.

1990-talet

• Svaveldioxidutsläppen minskar genom övergång till lågsvavligt bränsle.

• Fartygens avloppsvatten börjar behandlas på land.

• Kallt havsvatten börjar användas för att kyla luften ombord på fartygen, och fartygens luft värms med hjälp av energi från avgaserna.

2000-talet

• Viking Line blir det första rederiet i världen att använda Humid Air Motor-metoden för att minska kväveoxidutsläppen. Genom att använda havsvatten för kylning sänks motorernas förbränningstemperatur.

• Kväveoxidutsläppen minskar på Viking Cinderella när katalysatorer installeras på fartyget.

• Återvinning av organiskt avfall börjar på Viking XPRS.

2010-talet

• Det nya fartyget Viking Grace använder helt svavelfri flytande naturgas som bränsle. Det klimatsmarta fartyget minskar kväveutsläppen med 85 % och växthusgasutsläppen med 15 % jämfört med ett oljedrivet fartyg. Partikelutsläppen med LNG är praktiskt taget noll.

• Viking Grace testar ett rotorsegel och blir därmed världens första hybridfartyg som använder både LNG och vindkraft. Fartyget utrustas med ett energiåtervinningssystem som omvandlar överskottsvärme till elektricitet.

2020-talet

• Strömningsstabilisatorer installeras på Viking Gabriella och Viking XPRS, vilket minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.

• Det nya fartyget Viking Glory sätts i trafik i mars 2022. Fartygets motorer möjliggör optimering av bränsleförbrukningen och genererar inga svavelutsläpp.

• Tack vare Viking Glorys Azipod-roderpropellersystem kan man smidigt manövrera fartyget vid hamnmanövrer, vilket sparar tid och bränsle. Fartygets skrovform minskar vågbildning och bränsleförbrukning.

• Viking Glory är också en föregångare när det gäller att utnyttja spillkyla från LNG. Energisystemet för återvinning genererar upp till 40 % av fartygets elbehov för passagerarfunktioner.

• Ljusen i tomma hytter på Viking Glory släcks automatiskt, och ventilationen och uppvärmningen sänks automatiskt.

• Viking Line börjar erbjuda Viking Glorys och Viking Graces passagerare möjligheten att köpa biogas motsvarande deras resas förbrukning och därmed minska utsläppen som deras resa orsakar med upp till 90 procent.

Mer information:

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Vi är stolta över vår placering, eftersom vi bedrivit målmedvetet miljöarbete ända sedan 1980-talet och även beaktar de övriga delområdena inom hållbarhet i all vår verksamhet. Det är väldigt motiverande att just våra passagerare enligt undersökningen har de största förväntningarna i fråga om hållbar utveckling – och de är också nöjdast med kommunikationen om hållbarhet. För att göra hållbara val krävs det kunskap, och vi vill ge våra passagerare alltmer av den varan år för år.”
Dani Lindberg, hållbarhetschef på Viking Line
”En av våra största miljöinsatser i år är att vi erbjuder våra passagerare och snart även våra fraktkunder möjlighet att köpa biobränsle motsvarande deras egen resas förbrukning. När en passagerare som bokar en resa väljer biobränsle minskar resans växthusgasutsläpp med ända upp till 90 procent jämfört med de andra bränslen som våra fartyg använder.”
Dani Lindberg, hållbarhetschef på Viking Line