Viking Line ja Suomi 100 yhteistyöhön – juhlavuoden teemana Itämeri

Viking Line osallistuu Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaan keräämällä rahaa Itämeren suojeluun ja tutkimukseen. Itämeriteema näkyy juhlavuoden aikana monin tavoin laivayhtiön toiminnassa. Juhlavuosi huipentuu Helsingin yliopistolle tehtävään 50 000 euron lahjoitukseen.

Meri ja saaristoluonto sekä niiden vaaliminen ovat olleet ahvenanmaalaiselle Viking Linelle sydämenasia jo vuosia. Huomiota on kiinnitetty mm. polttoaineenkulutukseen, jätevesien käsittelyyn, kierrätykseen ja päästöjen pienentämiseen. Varsinainen ympäristötyö alkoi jo 1980-luvulla laivaston kasvaessa ja uudistuessa. Itämeri valikoituikin luontevasti juhlavuoden teemaksi.

­– Meri ja saaristoluonto ovat tärkeitä niin meille itsellemme kuin asiakkaillemmekin. Juhlavuoden Itämeriteeman myötä Viking Line toivoo voivansa kannustaa muita Itämerellä ja sen lähiympäristössä toimivia suomalaisia tahoja ottamaan toiminnassaan huomioon Itämeren ja sen suojelun – yhdessä voimme saada enemmän aikaan, summaa Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Itämeriteema ja ympäristötyö näkyvät Viking Linella Suomen itsenäisyyden juhlavuotena monin tavoin. Henkilökuntaa haastetaan esimerkiksi mukaan ideoimaan sata ympäristön suojelua edistävää tekoa tai parannusta. Huhtikuussa käynnistyy kampanja, jonka aikana ympäristöteemaa nostetaan vahvasti esiin sekä yhtiön markkinoinnissa että laivoilla.

Keväällä Viking Line ja Allas Sea Pool avaavat yhteistyössä Helsingin Katajanokalle Itämerikeskuksen. Keskukseen on suunnitteilla erilaisia Itämeriaiheisia tapahtumia, joiden myötä kaikilla on mahdollisuus tutustua Itämereen ainutlaatuisuuteen ja suojeluun.

Juhlavuosi huipentuu Helsingin yliopistolle tehtävään 50 000 euron lahjoitukseen. Viking Line tuki Helsingin yliopiston Itämeren tutkimusta ja opetustyötä myös vuonna 2016. Helsingin yliopiston Tvärminnen eläintieteellisen aseman merentutkimuksessa keskitytään monimuotoisuuden ja ekosysteemin toiminnan sekä ihmistoiminnan vaikutuksen tutkimiseen Itämeressä. Tukemalla Helsingin yliopiston tärkeää työtä Viking Line haluaa varmistaa, että luonnontieteellistä tutkimusta Itämeren hyväksi voidaan tehdä jatkossakin.

Johanna Boijer-Svahnström

Communication Director, Corporate Communications

358 18 270 00 johanna.boijer@vikingline.com

Christa Grönlund

Communication Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea.

It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace.

Avainsanat:

- Meri ja saaristoluonto ovat tärkeitä niin meille itsellemme kuin asiakkaillemmekin. Juhlavuoden Itämeriteeman myötä Viking Line toivoo voivansa kannustaa muita Itämerellä ja sen lähiympäristössä toimivia suomalaisia tahoja ottamaan toiminnassaan huomioon Itämeren ja sen suojelun – yhdessä voimme saada enemmän aikaan.
Jan Hanses, toimitusjohtaja Viking Line Abp