Viking Line tutki: Matkustajat ovat kokeneet laivamatkustamisen turvalliseksi myös pandemia-aikana

Yli 90 prosenttia Viking Linen matkustajatutkimuksen 4 500 vastaajasta on kokenut punaiset laivat turvallisiksi läpi pandemia-ajan. Keväällä 2020 aloitettu terveysturvallisuustutkimus kertoo myös, että koronarajoitusten hellittäessä laivamatkailuun kohdistuu suurta kiinnostusta.

Viking Line alkoi kysyä matkustajiensa näkemyksiä laivojen koronaturvallisuudesta heti keväällä 2020. Tähän mennessä säännöllisesti tehtävään kyselyyn on vastannut jo yli 4 500 punaisilla laivoilla matkustanutta.

”Olemme pandemian alusta asti tehneet kaikkemme, jotta ihmiset ovat voineet matkustaa ja nauttia laivamatkastaan turvallisin ja luottavaisin mielin. Kaksi vuotta sitten saimme ensimmäisenä varustamona maailmassa MyCare-sertifioinnin tartuntatautien ja infektioriskien vastaisesta työstämme. Sertifiointi kattaa kaikki laivamme sekä terminaalimme Suomessa, Ruotsissa ja Virossa”, Viking Linen operatiivinen johtaja Wilhelm Hård af Segerstad kertoo.

Kyselyyn vastanneista matkustajista 93 prosenttia on kokenut matkustamisen punaisilla laivoilla turvalliseksi myös pandemia-aikana ja lähtisi mielellään uudelleen laivamatkalle. Yli 90 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että matka vastasi odotuksia ja oli turvallinen.

”Onnistuneen matkan mittareina matkustajamme pitävät muun muassa ruuhkattomuutta ja turvallisuudentunteen säilymistä, mutta myös erinomaista ruokaa, hyviä hyttejä ja sänkyjä sekä loistavaa palvelua. Olemme erittäin iloisia, että henkilöstömme upea sitoutuminen koronatoimiin on välittynyt matkustajillemme näin vahvana turvallisuudentunteena”, Wilhelm Hård af Segerstad sanoo.

Laivoilla on koronan aikana ollut käytössä monia eri terveysturvallisuustoimia: siivousta on tehostettu, turvaväleistä ja maskeista on muistutettu digitaalisilla infonäytöillä, ravintoloiden aukioloaikoja on supistettu ja anniskeluaikoja rajoitettu. Viking Line on seurannut toimissaan Suomen ja Ruotsin viranomaismääräyksiä.

Terveysturvallisuuskysely kertoo myös ihmisten kasvavasta kiinnostuksesta laivamatkailuun lähitulevaisuudessa. Noin joka kymmenes vastaaja arvioi lähitulevaisuudessa käyttävänsä rahaa risteilyihin ja laivamatkailuun enemmän kuin ennen. Yli 15 prosenttia vastaajista arvelee risteilevänsä tulevaisuudessa entistä enemmän, kun vain 9 prosenttia ennusti risteilyinnostuksensa vähenevän.

”Helmikuun puolivälissä höllentyvät rajoitukset tarjoavat kaikille suomalaisille vapaammat ja suotuisammat mahdollisuudet turvalliseen laivalomailuun myös hiihtolomalla. Maaliskuun alussa uusi, loistokas Viking Glory aloittaa liikennöintinsä Turun ja Tukholman välisellä reitillä, mikä on herättänyt valtavasti innostusta. Luvassa onkin aivan uudenlaisia risteilyelämyksiä. Monet kevään lähdöt ovat jo lähes loppuunmyytyjä. Helsingissä tarjontamme tuplaantuu, kun Amorella aloittaa Gabriellan parina huhtikuun alussa”, Wilhelm Hård af Segerstad sanoo.

Viime kesä oli ennennäkemättömän hyvä Ahvenanmaan-matkailulle, ja esimerkiksi erikoisristeilyt sinne olivat todella suosittuja. Viking Linen matkustajat ovatkin kokeneet Maarianhaminan erityisen turvalliseksi kohteeksi pandemian keskellä.

”Risteilyjen ja laivamatkailun asema näyttää vahvalta. Viime vuosina on puhuttu paljon kotimaanmatkailun ja lähimatkailun noususta. Tutkimuksemme mukaan laivamatkustaminen pääsee niiden kanssa samalle tasolle, kun asiakkaamme arvioivat omia lähitulevaisuuden valintojaan”, Viking Linen tutkimustoiminnasta vastaava Senior Project Manager Mikael Paulinow kertoo.

Wilhelm Hård af Segerstad, operatiivinen johtaja

ville.hard@vikingline.com, puh. +358 40 746 7180

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja
johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö,

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Olemme pandemian alusta asti tehneet kaikkemme, jotta ihmiset ovat voineet matkustaa ja nauttia laivamatkastaan turvallisin ja luottavaisin mielin. Kaksi vuotta sitten saimme ensimmäisenä varustamona maailmassa MyCare-sertifioinnin tartuntatautien ja infektioriskien vastaisesta työstämme. Sertifiointi kattaa kaikki laivamme sekä terminaalimme Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.”
Wilhelm Hård af Segerstad, Viking Linen operatiivinen johtaja
”Onnistuneen matkan mittareina matkustajamme pitävät muun muassa ruuhkattomuutta ja turvallisuudentunteen säilymistä, mutta myös erinomaista ruokaa, hyviä hyttejä ja sänkyjä sekä loistavaa palvelua. Olemme erittäin iloisia, että henkilöstömme upea sitoutuminen koronatoimiin on välittynyt matkustajillemme näin vahvana turvallisuudentunteena.”
Wilhelm Hård af Segerstad, Viking Linen operatiivinen johtaja
”Risteilyjen ja laivamatkailun asema näyttää vahvalta. Viime vuosina on puhuttu paljon kotimaanmatkailun ja lähimatkailun noususta. Tutkimuksemme mukaan laivamatkustaminen pääsee niiden kanssa samalle tasolle, kun asiakkaamme arvioivat omia lähitulevaisuuden valintojaan.”
Mikael Paulinow, Viking Linen tutkimustoiminnasta vastaava Senior Project Manager