Viking Line undersökte: Passagerarna har upplevt fartygsresorna som trygga även under pandemitiden.

Mer än 90 procent av de 4 500 personer som besvarat Viking Lines passagerarenkät har upplevt att Röda båtarna varit trygga under hela pandemitiden. En hälsosäkerhetsundersökning som inleddes våren 2020 avslöjar också att det finns ett stort intresse för båtresor efter att coronarestriktionerna lättar.

Under våren 2020 började Viking Line fråga sina passagerare om deras synpunkter på coronasäkerheten ombord. I nuläget har mer än 4 500 resenärer på Röda båtarna redan besvarat enkäten, som genomförs regelbundet.

”Vi har ända sedan pandemins början gjort allt vi kan för att människorna tryggt och med tillförsikt ska kunna resa och njuta av sin båtresa. För två år sedan blev vi som första rederi i världen MyCare-certifierade för vårt arbete med att förebygga smittsamma sjukdomar och infektioner. Certifieringen gäller alla våra fartyg samt våra terminaler i Finland, Sverige och Estland”, berättar Viking Lines operativa direktör Wilhelm Hård af Segerstad.

Av de passagerare som besvarat enkäten upplevde 93 procent att det var tryggt att resa med Röda Båtarna även under pandemitiden och att de gärna skulle åka på nytt. Mer än 90 procent av dem som svarat ansåg att resan motsvarade förväntningarna och var trygg.

”Våra passagerare ser bl.a. avsaknad av trängsel och bibehållen trygghetskänsla som mätare för en lyckad resa, men det är också viktigt med god mat, bra hytter och sängar samt en ypperlig service. Vi är mycket glada över att personalens fantastiskt dedikerade inställning till coronaåtgärderna har förmedlat en så här stark trygghetskänsla hos passagerarna", säger Wilhelm Hård af Segerstad.

Under coronapandemin har många olika säkerhetsåtgärder vidtagits ombord: städningen har intensifierats, digitala infoskärmar har använts för att påminna om vikten av säkerhetsavstånd och munskydd, restaurangernas öppettider har justerats och utskänkningstiderna har begränsats. Viking Line har i sin verksamhet iakttagit myndighetsföreskrifter från både finländska och svenska myndigheter.

Hälsosäkerhetsenkäten vittnar också om människornas ökade intresse för båtresor inom en nära framtid. Ungefär var tionde uppskattade att de inom en nära framtid kommer att spendera mer pengar än tidigare på kryssningar och båtresor. Mer än 15 procent tror att de i framtiden kommer att åka på fler kryssningar än tidigare, medan bara 9 procent förutsåg att deras kryssningsiver kommer att minska.

”De uppluckrade begränsningarna från och med mitten av februari ger också finländarna mer frihet och bättre möjligheter till trygga fartygsresor även under sportlovet. I början av mars börjar splitternya Viking Glory trafikera rutten mellan Åbo och Stockholm, något som har väckt stor iver. Nu utlovas helt nya kryssningsupplevelser. Många av vårens avgångar är redan nästan slutsålda. I Helsingfors fördubblas vårt utbud när Amorella börjar som Gabriellas par i början av april”, säger Wilhelm Hård af Segerstad.

Ålandsturismen slog alla rekord förra sommaren och till exempel specialkryssningarna var oerhört populära.  Viking Lines passagerare har upplevt Mariehamn som ett särskilt säkert besöksmål under pandemin.

”Kryssningarna och båtturismen ser ut att ha en stark ställning. Under de senaste åren har det varit mycket tal om ett uppsving för den inhemska turismen och närturismen. Enligt vår undersökning når båtturismen upp till samma nivåer som dessa när våra kunder ska ta ställning till hur de vill resa under en nära framtid”, berättar Mikael Paulinow, Senior Project Manager med ansvar för Viking Lines undersökningsverksamhet.

Mer information:

Wilhelm Hård af Segerstad, operativ direktör

ville.hard@vikingline.com, puh. +358 40 746 7180

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Vi har ända sedan pandemins början gjort allt vi kan för att människorna tryggt och med tillförsikt ska kunna resa och njuta av sin båtresa. För två år sedan blev vi som första rederi i världen MyCare-certifierade för vårt arbete med att förebygga smittsamma sjukdomar och infektioner. Certifieringen gäller alla våra fartyg samt våra terminaler i Finland, Sverige och Estland.”
Wilhelm Hård af Segerstad, Viking Lines operativa direktör
”Våra passagerare ser bl.a. avsaknad av trängsel och bibehållen trygghetskänsla som mätare för en lyckad resa, men det är också viktigt med god mat, bra hytter och sängar samt en ypperlig service. Vi är mycket glada över att personalens fantastiskt dedikerade inställning till coronaåtgärderna har förmedlat en så här stark trygghetskänsla hos passagerarna."
Wilhelm Hård af Segerstad, Viking Lines operativa direktör
”Kryssningarna och båtturismen ser ut att ha en stark ställning. Under de senaste åren har det varit mycket tal om ett uppsving för den inhemska turismen och närturismen. Enligt vår undersökning når båtturismen upp till samma nivåer som dessa när våra kunder ska ta ställning till hur de vill resa under en nära framtid.”