Viking Linella menestyksellinen vuosi ja hyvä matkustajamäärä

Vuosi 2023 oli erittäin hyvä vuosi Viking Linelle. Punaiset laivat kuljettivat yhteensä lähes viisi miljoonaa matkustajaa. Kesä–elokuussa matkustajamäärä oli lähes 1,8 miljoonaa, ja monet lomakauden lähdöt myytiin loppuun hyvissä ajoin etukäteen.

Liikenne eri reiteillä

Varustamon matkustajamäärä vuonna 2023 oli 4 897 494 (4 945 564), mikä on erinomainen tulos ottaen huomioon pienemmän kapasiteetin vähemmillä aluksilla edelliseen vuoteen verrattuna. Amorella lopetti liikennöinnin Viking Linella lokakuussa 2022, kun taas Rosella teki viimeisen matkansa tammikuun 2023 alussa.

• Matkustajamäärä kasvoi vuonna 2023 eniten Viking Gracella ja Viking Glorylla Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä, jossa matkustajia oli 2 123 647 (1 955 988). Viking Linen markkinaosuus reitillä oli 72 %. Liikennöinnin vuonna 2022 aloittaneessa Viking Gloryssa on edelleen uutuudenviehätystä, ja se on erittäin pidetty alus. Yhdessä Viking Grace ja Viking Glory muodostavat tällä reitillä vahvan yhdistelmän.
  • Viking Gabriella liikennöi vuoden aikana Helsinki–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä ja kuljetti 496 844 (515 445) matkustajaa. Kesän aikana alus teki yhdessä Viking Cinderellan kanssa ylimääräisiä päivävuoroja Helsingin ja Tallinnan välillä. Lisäksi Gabriellalla oli useita erikoisristeilyjä vuoden aikana.
  • Viking Cinderella liikennöi risteilyjä Tukholman ja Maarianhaminan välillä ja kuljetti 534 149 (517 354) matkustajaa. Alus teki lisäksi erikoisristeilyjä useisiin kohteisiin Itämeren alueella vuoden aikana.
  • Maarianhaminan ja Kapellskärin välillä liikennöinyt Rosella myytiin 17. tammikuuta 2023 kreikkalaiselle ostajalle. Rosella kuljetti tammikuussa 16 190 matkustajaa.
  • Pääkaupunkien Helsingin ja Tallinnan välillä M/S Viking XPRS kuljetti 1 655 548 (1 403 048) matkustajaa.
  • Erikoisristeilyillä ja muilla reiteillä oli yhteensä 71 116 matkustajaa.
  • Rahtiyksiköiden määrä oli 125 269 ja henkilöautoja kuljetettiin 563 081

"Päätämme hyvän vuoden. Vuonna 2023 Viking XPRS liputettiin Suomen lipun alle ja syksyllä päätimme tehdä saman Viking Cinderellalle, joka siirtyy keväällä 2024 Helsinki–Tukholma-reitille. Uudesta toimintavuodesta 2024 tulee sekä jännittävä että vaativa. Seuraamme tarkasti suhdanteiden kehitystä ja sopeudumme kohtaamaan eteemme tulevat haasteet. Syksyllä muodostimme Gotlandsbolagetin kanssa yhteisyrityksen tarkoituksena kehittää ja tarjota risteilyjä M/S Birka Gotlandilla. Näemme tässä yhteistyössä suuren potentiaalin ja katsomme yleisesti ottaen optimistisesti Itämeren matkojen tulevaisuuteen, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Lisätiedot:

Jan Hanses, toimitusjohtaja, jan.hanses@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja, johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Avainsanat:

Jan Hanses, Viking Linen toimitusjohtaja