Viking Linen uudistuva laivasto kerää Itämeren korkeimmat yleisarvosanat

M/S Mariellan ja M/S Gabriellan uudistukset nostivat laivojen asiakastyytyväisyyttä entisestään

Viking Line on viime aikoina panostanut merkittävästi laivastonsa uudistamiseen ja matkustusmukavuuden parantamiseen. Viime vuonna mittavia uudistuksia tehtiin M/S Mariellalla ja tänä keväänä telakointi- ja uudistusvuorossa oli Helsinki–Tukholma-reitin toinen alus M/S Gabriella. Viking Linen säännöllisesti toteutettavan asiakastyytyväisyystutkimuksen perusteella uudistukset näkyvät parantuneena matkustusmukavuutena ja kohonneena asiakastyytyväisyytenä. Viking Linelta ennakoidaan kesäsesongin täyttävän uudistuneet laivat, joten varausten kanssa kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä.

Viking Linen asiakkaat ovat perinteisesti antaneet hyviä arvosanoja risteily- ja reittimatkoistaan. Taloustutkimuksen vuonna 2015 tekemän Kansallisen yritysmielikuvatutkimuksen mukaan Viking Linella oli Itämerellä toimivien varustamoiden korkein yleisarvosana (7,92).

-       Olemme viime vuosina tuoneet Itämerelle aivan uuden aluksen M/S Viking Gracen, sekä investoineet mittavasti olemassa olevien laivojen uudistamiseen. Tämän päivän matkustajat arvostavat mukavuutta ja laatua, ja tehdyt uudistukset näkyvätkin selvästi parantuneena asiakastyytyväisyytenä. Uskomme uudistuneiden laivojen kiinnostavan erityisesti vilkkaana kesäsesonkina, joten jos mielessä on tietty ajankohta, tai hyttiluokka, niin varausten kanssa kannattaa olla liikkeellä hyvissä ajoin, suosittelee Viking Linen markkinointijohtaja Kaj Takolander.

M/S Mariellan vuosi sitten toteutetut mittavat uudistukset näkyivät selvästi Viking Linen omassa, säännöllisessä asiakastyytyväisyystutkimuksessa. Viime vuoden huhtikuussa liikenteeseen palannut alus saavutti heti reittikumppaninsa, M/S Gabriellan, asiakastyytyväisyystason ja oli tähän suhteutettuna parantanut asiakastyytyväisyyttään lähes 24 %.

Mariellan matkustajat ovat kiitelleet erityisesti laivan siisteyttä ja uudistuneiden hyttien tasoa. Telakoinnin yhteydessä laivalle lanseerattiin esimerkiksi täysin uusi Comfort-hyttiluokka, jonka hyttien viihtyisää sisustusta täydentävät muhkeat parivuoteet. Myös aluksen täysin uudenlainen, jaettaviin annoksiin keskittyvä ravintola Plate on palautteen perusteella otettu hyvin vastaan.

Samansuuntainenpositiivinen hyppäys asiakastyytyväisyyslukemissa toteutui myös M/S Gabriellan palatessa telakalta 21. huhtikuuta 2016. Lyhyestä mittausjaksosta johtuen ei pidemmän aikavälin trendiä ole vielä saatavilla, mutta touko- ja kesäkuun tulokset ennakoivat vielä M/S Mariellaakin isompaa kasvua asiakastyytyväisyysarvosanoissa. Tulosten perusteella M/S Gabriellan kohdalla kohonneeseen asiakastyytyväisyyteen näyttää vaikuttaneen erityisesti ystävällinen henkilökunta, laivan siisteys ja kokonaisvaikutelma, joka kattavan remontin myötä on kaikkien matkustajien nautittavana.

– Tänä päivänä matkustajat toivovat entistä parempia palveluita laivoilta. Risteilyillä viihdytään siisteissä ja kauniissa tiloissa, viihtyisissä ja mukavissa hyteissä ja kaiken kruunaa aito ja ystävällinen palvelu. Näistä syntyvät puitteet onnistuneelle merielämykselle, irtiotolle arjesta, kertoo Viking Linen asiakas- ja markkina-analyytikko Patrik Levlin.

Viking Line tutkii säännöllisesti matkustajiensa asiakastyytyväisyyttä Bästa Viking Kund -tutkimuksella. Kysely lähetetään kaikille Viking Linen matkustajille ja siihen vastaa vuosittain n. 200 000 matkustajaa. Kyselytutkimus on ollut käytössä jo useita vuosikymmeniä ja sen tuottaman arvokkaan tiedon pohjalta Viking Line pystyy vastaamaan asiakkaiden toiveisiin entistäkin paremmin, esimerkiksi laivauudistuksia ja liiketoiminnan kehittämistä suunniteltaessa.

Christa Grönlund

Communication Manager, Marketing Communications

358 9 123 5242 christa.gronlund@vikingline.com

Kaj Takolander

Vice President Sales & Marketing

358 9 123 51 kaj.takolander@vikingline.com

Patrik Levlin

Customer and Market Analyst

+358 9 123 5234 patrik.levlin@vikingline.com

Viking Line is a public limited company and a market-leading brand in passenger traffic on the northern Baltic Sea. It offers passenger services, recreation and cargo carrier services on the vessels Gabriella, Mariella, Amorella, Rosella, Viking Cinderella, Viking XPRS and on the flagship Viking Grace

Avainsanat:

- Olemme viime vuosina tuoneet Itämerelle aivan uuden aluksen M/S Viking Gracen, sekä investoineet mittavasti olemassa olevien laivojen uudistamiseen. Tämän päivän matkustajat arvostavat mukavuutta ja laatua, ja tehdyt uudistukset näkyvätkin selvästi parantuneena asiakastyytyväisyytenä. Uskomme uudistuneiden laivojen kiinnostavan erityisesti vilkkaana kesäsesonkina, joten jos mielessä on tietty ajankohta, tai hyttiluokka, niin varausten kanssa kannattaa olla liikkeellä hyvissä ajoin.
Kaj Takolander, Viking Line, markkinointijohtaja
- Tänä päivänä matkustajat toivovat entistä parempia palveluita laivoilta. Risteilyillä viihdytään siisteissä ja kauniissa tiloissa, viihtyisissä ja mukavissa hyteissä ja kaiken kruunaa aito ja ystävällinen palvelu. Näistä syntyvät puitteet onnistuneelle merielämykselle, irtiotolle arjesta
Patrik Levlin, Viking Line, asiakas- ja markkina-analyytikko