”Yksi suuri innovaatio itsessään” – Viking Gloryn takana laivanrakennuksen ykkösosaajat

Viking Linen uuden lippulaivan Viking Gloryn suunnittelu ja tekniikka ovat lähes sataprosenttisesti suomalaista työtä. Tekijöinä ovat varustamon omat asiantuntijat ja luotetut kumppanit, kuten Wärtsilä, ABB ja Kone. Parhaillaan alus saa Turun satamassa viimeisen silauksen – ja muun muassa 3 000 kotimaista patjaa.

Viking Gloryn suunnittelua ovat ohjanneet vahvasti tehokkuus, ympäristövaikutusten minimointi ja elinkaariajattelu. Viisi vuotta sitten startanneessa projektissa on alusta alkaen ollut mukana suomalaisen meriklusterin ykkösnimiä. Projektin ja rakennustyön johto on ollut Viking Linen omien asiantuntijoiden käsissä.

”Glory itsessään on yksi suuri innovaatio, jossa on paljon uutta cleantechia. Laivojemme päällystöllä ja miehistöillä on valtavasti osaamista ja kokemusta, jota olemme projektissa hyödyntäneet. On ollut upeaa tehdä yhteistyötä suomalaisten ja pohjoismaisten korkean teknologian yritysten, kuten Wärtsilän, Koneen ja ABB:n, kanssa”, rakennusprojektia johtanut Viking Linen projektipäällikkö Kari Shao sanoo.

”Lippulaivamme suunnittelu ja teknikka ovat lähes sataprosenttisesti suomalaista työtä, mistä olemme erittäin ylpeitä. Olemme olleet myös mukana erilaisissa EU-projekteissa ja ottaneet nyt Gloryssa ensimmäisinä käyttöön niissä kehitettyä teknologiaa.”

Kiinalaisella XSI:n telakalla Viking Gloryn rakentamiseen osallistui telakan oman henkilöstön lisäksi parisataa eri yhteistyökumppanien työntekijää, joista osa matkasi takaisin Suomeen aluksen kyydissä tammikuussa. Varustelutyöt jatkuivat kotimatkan ajan.

Helmikuun Viking Glory seisoo Turun satamassa, jossa laivaa viimeistellään 1. maaliskuuta Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä alkavaa liikennöintiä varten.

”Laivan sisätiloissa riittää vielä paljon tehtävää, ja siellä huhkii parhaillaan yhteensä 300 miehistön jäsentä, Viking Linen työntekijää sekä alihankkijoiden edustajaa. Taxfree-myymälöissä kiinnitetään hyllyjä, peliautomaatteja ja juomajärjestelmiä asennetaan sekä erilaisten järjestelmien käyttöönottoa harjoitellaan. Hytteihin kannetaan 3 000 Suomessa valmistettua patjaa. Lisäksi miehistö osallistuu turvallisuuskoulutukseen”, Kari Shao kertoo.

”Pian me Gloryn rakentajat olemme tehneet oman osamme ja on miehistön vuoro. Tämä on ollut itselleni fantastinen projekti - olemme yhdessä kumppaniemme kanssa onnistuneet rakentamaan näin korkealaatuisen ja kauniin risteilyaluksen. Toivotan matkustajat tervetulleiksi nauttimaan työmme tuloksista!”

He olivat mukana Gloryn rakentamisessa:

• ABB toimitti Azipod-ruoripotkurijärjestelmän, joka sisältää Suomessa valmistetut Azipod-yksiköt sekä automaatiojärjestelmän, tehonhallintajärjestelmän, keulaohjailupotkurimoottorit ja kaukodiagnostiikkapalvelut.
  • Almaco Group (Turku) rakensi matkustaja- ja miehistöhytit sekä kaikki keittiöt, baarit ja elintarvikemyymälät. Myös kylmähuoneet, pakastimet ja sisäänkäynnit ovat Almacon suunnittelemia ja toimittamia.
  • Climeon (Ruotsi) toimitti energiankierrätysjärjestelmän, joka muuntaa moottoreiden tuottamaa hukkalämpöä sähköksi. Järjestelmällä voidaan tuottaa jopa 40 prosenttia laivan matkustajatoimintoihin vaadittavasta sähköstä.
  • Deltamarin (Turku) teki rungon, varusteiden ja koneiden perussuunnittelun. Hankkeen edettyä Deltamarin vastasi myös yksityiskohtaisesta suunnittelusta.
  • ICF Group (Vantaa) rakensi yleisiä tiloja sekä muun muassa Buffetin, Vista Roomin ja aurinkokannen.
  • Hartwall (Suomi) aluksen juomalaitteet
  • Koncept (Ruotsi) on sisustusarkkitehtitoimisto, joka suunnitteli Gloryn innovatiiviset sisätilat ja eri teemoin ja näköalaporealtain varustetut sviitit.
  • Kone suunnitteli ja rakensi laivan hissit.
  • Piantek Oy on suomalainen vuonna 2005 perustettu sisustusurakoinnin kokonaistoimittaja, joka toimittaa kalusteet Viking Gloryn tax free -myymälään
  • Scenso (Sance ja Northsea Offshore) (Raisio) rakensi yleisiä tiloja, kuten Torgetin, kokoustiloja ja spa-alueen.
  • STANLEY Security (Suomi) hyttien lukkojärjestelmät
  • TSI (Italia) rakensi aluksen porrasalueita ja joitakin ravintoloita, esimerkiksi kannella olevan kesäravintolan.
  • Wärtsilä valmisti 31DF-monipolttoainemoottorit Suomessa. Viking Gloryssa on myös monia muita Wärtsilän luomia teknologiaratkaisuja, jotka vähentävät ympäristövaikutuksia.

Lue lisää Viking Gloryn uudesta tekniikasta

Kari Shao, projektipäällikkö

kari.shao@vikingline.com, puh. +358 40 549 6262

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotusjohtaja
johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 270 00

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö,

christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 51

”Glory itsessään on yksi suuri innovaatio, jossa on paljon uutta cleantechia. Laivojemme päällystöllä ja miehistöillä on valtavasti osaamista ja kokemusta, jota olemme projektissa hyödyntäneet. On ollut upeaa tehdä yhteistyötä suomalaisten ja pohjoismaisten korkean teknologian yritysten, kuten Wärtsilän, Koneen ja ABB:n, kanssa.”
Kari Shao, rakennusprojektia johtanut Viking Linen projektipäällikkö
Kari Shao, rakennusprojektia johtanut Viking Linen projektipäällikkö