”En stor innovation i sig” – Viking Glory har skapats av toppnamn inom skeppsbyggnad

Planeringen och tekniken bakom Viking Lines nya flaggskepp Viking Glory är till nästan hundra procent resultatet av finländskt arbete. Arbetet har utförts av rederiets egna sakkunniga och av betrodda samarbetspartner såsom Wärtsilä, ABB och Kone. För närvarande lägger man sista handen vid fartyget som bland annat utrustas med 3 000 finsktillverkade madrasser.

Planeringen av Viking Glory har haft stort fokus på effektivitet, minimerad miljöpåverkan samt livscykeltänkande. Projektet inleddes för fem år sedan och har alltsedan dess involverat toppnamnen inom det finländska sjöklustret. Ledningen av projektet och byggnadsarbetet har skötts av Viking Lines egna experter.

”Glory är i sig en stor innovation med mycket nytt inom cleantech. Befälet och besättningen på våra fartyg har en enorm kompetens och gedigen erfarenhet som vi har utnyttjat i vårt projekt. Det har varit fantastiskt att samarbeta med finländska och nordiska företag med spetskompetens, såsom Wärtsilä, Kone och ABB”, säger Viking Lines projektchef Kari Shao som lett byggnadsprojektet.

”Planeringen och tekniken i vårt flaggskepp är till nästan hundra procent finländskt arbete och det är vi mycket stolta över. Vi har också deltagit i olika EU-projekt och har nu på Glory som första rederi tagit i bruk ny teknologi som tagits fram under projekten.”

På det kinesiska varvet XSI, där Viking Glory byggdes, deltog utöver varvets egen personal också ett par hundra anställda från olika samarbetspartner och en del av dem åkte tillbaka till Finland med fartyget i januari. Arbetet med att utrusta fartyget fortsatte under hemresan.

Under februari ligger Viking Glory i Åbo hamn där man lägger sista handen vid fartyget, som den 1 mars börjar trafikera rutten Åbo–Mariehamn–Stockholm.

”Interiörmässigt finns ännu mycket kvar att göra och ombord jobbar för närvarande flitigt 300 personer, både fartygets besättning, anställda vid Viking Line och underleverantörer med att färdigställa allt. I taxfreebutikerna sätter man upp hyllor, spelautomater och dryckessystem installeras och personalen övar sig på att ta i bruk olika system.  Hytterna förses med 3 000 finsktillverkade madrasser. Besättningen deltar dessutom i säkerhetsutbildning”, berättar Kari Shao.

”Vi som byggt Viking Glory har snart utfört vår del av arbetet och nu är det besättningens tur att ta över. Det här har varit ett fantastiskt projekt för mig – tillsammans med våra partner har vi lyckats bygga ett högklassigt och vackert kryssningsfartyg. Jag hälsar alla passagerare välkomna att njuta av resultatet av vårt arbete!”

De var med om att bygga Viking Glory:

• ABB levererade Azipod-roderpropellersystemet som omfattar de finsktillverkade Azipod-drivenheterna samt ett automationssystem, ett kraftgenereringssystem, bogpropellermotorer och fjärrdiagnostiktjänster.
  • Almaco Group (Åbo) byggde hytterna för passagerarna och besättningen samt alla kök, barer och livsmedelsbutiker. Även kylrummen, frysarna och ingångarna har planerats och levererats av Almaco.
  • Climeon (Sverige) levererade ett energiåtervinningssystem som konverterar spillvärme från motorerna till elektricitet. Systemet kan producera hela 40 procent av den el som behövs för fartygets passagerarfunktioner.
  • Deltamarin (Åbo) utförde den grundläggande planeringen av skrovet, utrustningen och maskinerna. När projektet kommit en bit på väg svarade Deltamarin också för detaljplaneringen.
  • ICF Group (Vanda) byggde allmänna utrymmen och bland annat Buffén, Vista Room och soldäcket.
  • Hartwall (Finland) har levererat fartygets dryckessystem
  • Koncept (Sverige) är design- och arkitektbyrån som designade Glorys innovativa inredning samt temasviterna som har en egen jacuzzi med havsutsikt.
  • Kone planerade och konstruerade fartygets hissar.
  • Piantek Oy, grundat 2005, är ett finländskt inredningsföretag, som levererat möbler till taxfreebutiken.
  • Scenso (Sance och Northsea Offshore) (Reso) byggde de allmänna utrymmena såsom Torget, konferensrummen och spa-området.
  • STANLEY Security (Finland) har levererat hyttdörrarnas låssystem
  • TSI (Italien) byggde fartygets trappor och vissa restauranger, till exempel sommarrestaurangen ute på däck.
  • Wärtsilä tillverkade 31DF-flerbränslemotorerna i Finland. Viking Glory har också många andra tekniska lösningar som Wärtsilä tagit fram för att kunna minska miljökonsekvenserna.

Läs mera o Viking Glorys ny teknik

Mer information:

Kari Shao, projektchef

kari.shao@vikingline.com, tfn +358 40 549 6262

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör johanna.boijer@vikingline.com, tfn +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tfn +358 9 123 51

”Glory är i sig en stor innovation med mycket nytt inom cleantech. Befälet och besättningen på våra fartyg har en enorm kompetens och gedigen erfarenhet som vi har utnyttjat i vårt projekt. Det har varit fantastiskt att samarbeta med finländska och nordiska företag med spetskompetens, såsom Wärtsilä, Kone och ABB.”
Kari Shao, Viking Lines projektchef som lett byggnadsprojektet
Kari Shao, Viking Lines projektchef som lett byggnadsprojektet