Ruotsiin: Uutiset ja Tapahtumat vuonna 2024

Euroviisut, uudet saaristopolut, seikkailupuistojen juhlinnat, designlegendojen vuosipäivät ja ainutlaatuiset uudet hotellit ja ravintolat. Tässä muutamia hyviä syitä lomalle Ruotsissa ensi vuonna. Kuinka ollakaan, lista kohokohdista ja uutuuksista on kuitenkin paljon pidempi. Tässä on muutamia esimerkkejä siitä, mitä tehdä Ruotsissa tulevana matkavuonna!

White Christmas. Photo credit: Hans Strand/Folio/imagebank.sweden.se (Download)

Vuoden 2023 loputtua muistelemme vuotta, joka on täynnä vuosipäiviä ja unohtumattomia juhlia Ruotsille. Jännitys kuitenkin jatkuu karkausvuonna 2024, ja edessä on monenlaisia ​​tapahtumia ja merkittäviä merkkipäiviä, joihin ottaa osaa. Alta löydät esimerkkejä joistain tapahtumista, vuosipäivistä ja kohokohdista.

Tapahtumat
Tämän vuoden musiikillinen kohokohta on Euroviisut, joka järjestetään toukokuun alussa Etelä-Ruotsissa Malmössä. Samalla se juhlistaa ABBA:n ilmiömäisestä menestyksestä nauttineen Waterloo-kappaleen 50-vuotisjuhlaa: kvartetti voitti Euroviisukilpailun Brightonissa 6. huhtikuuta 1974.

Yksi ainutlaatuinen kulttuuritapahtuma, johon kannattaa kiinnittää huomiota, on jokavuotinen saamelaisten talvitori (torstaista lauantaihin 1.–3.2.), joka on järjestetty aina Jokkmokissa perinteisesti jo yli 400 vuoden ajan.

Huhtikuussa Tukholma isännöi Global Sustainable Tourism Councilin (GSTC) maailmankongressia, joka keskittyy matkailukohteiden kestävään kehitykseen maailmanlaajuisesti.

Syksyllä avautuu uusi 270 km pitkä Tukholman saaristoreitti! Sinne pääsee julkisilla lautoilla, ja se kattaa 19 saarta ja sisältää digitaalisen alustan navigointia ja palvelutietoja varten.

Vuosipäivät
Noin 130 kilometriä Tukholmasta luoteeseen on noin 14 000 asukkaan Salan kaupunki, joka syntyi hopeakaivoksen ympärillä. Vuonna 2024 se viettää 400-vuotisjuhliaan. Vuonna 1624 kuningas Kustaa II Adolf - "pohjoisen leijona" - myönsi kaupungin peruskirjan.

Vuonna 2024 Svenskt Tenn juhlii satavuotisjuhlaansa. Vuonna 1924 alkaneesta pienestä tinataideyrityksestä (ruotsiksi "tenn") on nyt tullut ruotsalaisen huonekalusuunnittelun ikoni. Menestys on nimetty Itävallassa syntyneen Josef Frankin (1885-1967) kunniaksi, joka aloitti kankaiden ja huonekalujen suunnittelun yritykselle vuonna 1934.

Huonekaluista puheen ollen: Älmhultissa Smoolannissa maailman ainoa IKEA-hotelli täyttää 60 vuotta. Se avattiin paljon matkustaville asiakkailleen vuonna 1964 kahdellakymmenelläviidellä huoneella, ja nyt hotellin kapasiteetti on jo yli 250 huonetta.

Ruotsi tarjoaa laajan valikoiman lasten huvipuistoja ja tänä kesänä Seikkailupuisto Leksand Sommarland täyttää 40 vuotta! Huvipuisto juhlii vuoden ympäri järjestämällä erikoistapahtumia, -aktiviteetteja ja -tarjouksia porttien takana odottavien 46 nähtävyyden lisäksi – kuinka voisit vastustaa hauskaa vierailua sinne koko perheesi kanssa?

Majoitukset & Ravintolat
Göteborgiin, Pohjoismaiden korkeimpaan rakennukseen, avautuu keväällä uusi Clarion-hotelli Karlatornet. Karla Toweriksi kutsuttu hotelli on 245 metriä korkea ja koostuu 73 kerroksesta.

Lisäksi Eriksbergin safaripuisto Etelä-Ruotsin Blekingen alueella toivottaa lomakauden tervetulleeksi Arkilla, -uudella rakennuksella, jossa on 23 lisähotellihuonetta. Arkista asiakkaat voivat seurata ja kokea ainutlaatuisia villieläinhavaintoja lasilattian ja terassien läpi.

Niille, jotka haluavat nauttia syksyisestä ja talvisesta Tukholmasta kaupunkilomallaan, on avattu uusi, viehättävä boutiquehotelli Villa Dahlia. Rauhallisella mutta keskeisellä Vasastanin alueella sijaitsevan hotellin on suunnitellut ruotsalainen arkkitehti Per Öberg, joka on työskennellyt myös Berliinin luksushotelli Adlonissa.

Seuraavalla listalla tapahtumia ja avajaisia ​​toivomme inspiroivamme teitä ensi vuonna matkalle Ruotsiin.

Siihen asti toivotamme ihanaa joulunaikaa ja onnellista uutta vuotta 2024!

Lisää tietoa vuoden 2024 merkkipäivistä ja kohokohdista Ruotsissa TÄÄLTÄ

Visit Swedenin Ruotsin hallitukselta saamana virallisena tehtävänä on markkinoida Ruotsia turistikohteena. Visiomme on, että Ruotsi on vuoteen 2030 mennessä maailman kestävin ja houkuttelevin, innovaatioihin perustuva matkakohde. Juuri nyt on entistä tärkeämpää, että tarkoituksenmukainen matkustaminen on merkityksellistä ja harkittua sekä luo pysyvää arvoa vieraillemme, paikalliselle yhteisölle ja maapallolle. Tervetuloa Ruotsiin.

Avainsanat: