Volkswagenin oppiva navigointijärjestelmä: "yleisimmät reitit" tekee ajamisesta stressittömämpää

• Ihanteellinen työmatkalaisille: opastaa kiertoteille liikenneruuhkissa ilman navigoinnin aktivoimista
• Vakiona kaikissa suomenkielisellä valikolla varustetuissa Discover Media ja Discover Pro -navigointilaitteissa

Jotta toistuvien reittien ajaminen olisi entistä stressittömämpää, Volkswagen on kehittänyt oppivan navigointiominaisuuden nimeltään "yleisimmät reitit". Järjestelmä "muistaa" automaattisesti säännöllisesti ajettavat reitit, esimerkiksi työmatkan, ja tarkkailee onko matkalla liikennehäiriöitä. Mikäli järjestelmä havaitsee reitin varrella liikenneruuhkia, navigaattori ehdottaa automaattisesti vaihtoehtoista reittiä, jopa silloin, kun navigointi ei ole päällä. Yleisimmät reitit -toiminto on kaikissa viimeisimmän sukupolven suomenkielisellä valikolla varustetuissa Discover Media ja Discover Pro -radio-navigointijärjestelmissä. Kyseinen toiminto on saatavissa seuraaviin Volkswagenin malleihin: Polo, Golf, Golf Variant, Golf Sportsvan, Jetta, Beetle, Sharan, Passat ja Passat Variant sekä Touran ja Tiguan.

Suomessa Volkswagenin Discover Media sekä Discover pro -navigaattoreissa on mahdollista valita kahden liikennetietolähteen välillä. Koko suomen kattavat V-Traffic TMC -liikennetiedot toimivat taustalla aina, Car-Net-online-liikennetiedot taas toimivat, kun navigaattorille tarjotaan internetyhteys. Lisätietoa V-Traffic TMC -palveluista ja Car-Net-liikennetiedoista löydät oheisesta linkistä: http://news.cision.com/fi/volkswagen-suomi/r/edistyksellista-liikenneturvallisuutta-volkswagenilta,c9915012

Harva käyttää navigointijärjestelmää ajaessaan töihin tai matkustaessaan kylään ystäville tai ajaessaan lapsia kouluun ja harrastuksiin. Se on ymmärrettävää, koska kuljettaja tietää tutun reitin eikä tarvitse ohjeita. Kun yleisimmät reitit -ominaisuus on päällä, auto voi varoittaa kuljettajaa liikenteen ongelmista myös tutuilla reiteillä.

Kun reitti on ajettu kerran, se tallentuu navigaatiojärjestelmään. Jopa kolmea yleisintä reittiä ehdotetaan listattuna viikonpäivän ja ajan mukaan. Yhdellä klikkauksella reitti saadaan näkyviin kartoilla. Kun kuljettaja painaa annettua reittiä kosketusruudulla, se aktivoi automaattisesti toiminnon, joka tarkkailee reittiä. Navigointijärjestelmä toimii nyt taustalla äänettömästi, vaikka kuljettaja valitsisikin uuden reitin päämäärään. Vain siinä tapauksessa, että reitillä on jokin liikenneongelma, järjestelmä ehdottaa valittavissa olevaa kiertotietä. Yleisimmät reitit -toiminto siis helpottaa rutiinireiteillä ajamista varoittamalla ennakkoon poikkeavista liikennetilanteista, ja auttaen samalla kiertämään ruuhkia.

Volkswagen – Ajamista rakastaville. Volkswagen-henkilöautot on läsnä yli 150 markkinalla maailmanlaajuisesti ja se valmistaa autoja yli 50 paikkakunnalla ja 14 maassa. Vuonna 2017 Volkswagen-henkilöautoja toimitettiin asiakkaille 6,23 miljoonaa sisältäen myyntimenestysmalleja kuten Golf, Tiguan, Jetta tai Passat. Tällä hetkellä Volkswagen-henkilöautot työllistää maailmanlaajuisesti 198 000 työntekijää. Volkswagen-henkilöautot brändillä on myös 7 700 jälleenmyyjää, jotka työllistävät yhteensä 74 000 työntekijää. Volkswagen kehittää jatkuvasti ja säännönmukaisesti autonvalmistuksen tuotantomenetelmiä. Sähköautoilu, älykäs liikkuminen ja digitalisaatio ovat yrityksen strategisia pääkehityskohteita Suomeen Volkswageneita on tuotu jo yli 60 vuotta. Vuonna 2018 Volkswagen-henkilöautoja rekisteröitiin 13 273 kappaletta markkinaosuuden ollessa 11,2 % (ilman matkailuautoja). Volkswagenin suosituin malli vuonna 2018 oli edellisvuoden tapaan Golf 4 623 rekisteröidyllä autolla ja 3,8 % markkinaosuudella. Vuoden menestyjiin kuului myös uusi Volkswagen Polo, sillä sen rekisteröinnit kasvoivat yli 47 %. Vuonna 2018 lanseerattu Volkswagen T-Roc kuului myös vuoden onnistujiin 1 057 rekisteröidyllä kappaleella. Suomessa Volkswagen-asiakkaita palvelee 41 jälleenmyyjää ja 53 valtuutettua merkkihuoltoa 41 paikkakunnalla. Volkswagen-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. Volkswagen Suomi on osa K Auto Oy:tä ja Kesko-konsernia.