Asiakkaat ideoimaan kauppakeskuksen robottipalveluita

Sosiaaliset robotit tekevät tuloaan kaupan alalle. Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja Ideapark hakevat kuluttajia mukaan työpajaan ideoimaan kauppakeskuksen robottipalveluja.

VTT ja Ideapark selvittävät yhdessä asiakkaiden kanssa, miten sosiaalista Pepper-palvelurobottia voisi käyttää hyödyksi kauppakeskuksessa ja mitä ajatuksia robotit herättävät.

Ideoita kartoitetaan työpajassa, joka pidetään Lempäälän Ideaparkissa torstaina 30.6. klo 14.00 - 15.30. Mukaan mahtuu 12 ensimmäiseksi ilmoittautunutta täysi-ikäistä henkilöä.

Ideaparkin asiakkaat voivat ilmoittautua mukaan jättämällä yhteystietonsa sähköpostiosoitteessa info@ideapark.fi otsikolla ”Pepper-työpaja”. Kukin osallistuja palkitaan 20 euron lahjakortilla.

Pepper mukana työpajassa ja jatkossa palvelemassa kauppakeskuksessa

Työpajaan osallistuvat pääsevät näkemään Pepper-palvelurobotin.

Pepper on 120-senttinen, ja se on suunniteltu toimimaan vuorovaikutuksessa ihmisen kanssa. Se osaa muun muassa tunnistaa, onko ihminen hyvällä tuulella ja reagoi sen mukaisesti. Tällä hetkellä Pepper puhuu englantia.

VTT ja Ideapark jatkavat kehitystyötä kesäkuun alkukartoituksen jälkeen kenttäkokeilla, jotka alkavat Lempäälän Ideaparkissa syksyllä. Tulevaisuudessa Pepper palvelee kauppakeskuksen asiakkaita. ”Ensisijainen tarkoitus on viihdyttää asiakkaita, eikä se korvaa työntekijöitä”, kertoo VTT:n projektipäällikkö Marketta Niemelä.

Kartoitukset ja kenttäkokeet ovat osa VTT:n ja Ideaparkin EU-rahoitteista MuMMER-tutkimushanketta, joka selvittää ihmisten suhtautumista sosiaalisiin robotteihin. Hanke kestää neljä vuotta.

Mediamateriaalia: kuvia Pepper-palvelurobotista

VTT Oy

Marketta Niemelä, erikoistutkija ja projektipäällikkö
Puh. 040 574 6549, marketta.niemelä@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.