Aurinkoenergiaa keräävästä puusta sähköä laitteille – Katso video!

VTT:n tutkijat valmistivat prototyypin puusta, joka kerää ympäristöstään – sisä- ja ulkotiloista – aurinkoenergiaa, varastoi sen ja purkaa sähköksi pienlaitteisiin kuten kännykkään, mikropiireihin, lämpömittariin ja LED-lamppuihin. Prototyypin rakennetta voi soveltaa myös liike- ja lämpöenergian keräämiseen ympäristöstä.

Katso video:http://youtu.be/_QswunfBC8U

Puun energiaa keräävinä lehtinä ovat taipuisat, kuvioidut aurinkopaneelit, jotka on valmistettu VTT:n kehittämällä painomenetelmällä. Lehdet yhdistyvät elektroniseksi kokonaisuudeksi johtimineen, jotka keräävät energian muuntimeen, josta sähkövirta johdetaan käyttökohteeseen – esimerkiksi kännykkään tai ympäristön mittalaitteeseen.

3D-tulostamalla valmistetussa puun rungossa on hyödynnetty VTT:n kehittämiä puusta lähtöisin olevia biomateriaaleja.

VTT:n kehittämät teknologiat tarjoavat rajattomat sovellusmahdollisuudet erilaisiin elektroniikan tuotteisiin liittyen valaistukseen, energian keräämiseen, liikkeen tuottamiseen tai muuhun vastaavaan.

Mitä enemmän puussa on energiaa kerääviä aurinkopaneeleja – sitä enemmän energiaa.

Research Scientist Matti Tähtinen, Projektipäällikkö
matti.tahtinen@vtt.fi, puh. 0401530405

Senior Scientist, Kirsi Immonen, Printattavat biomateriaalit
kirsi.immonen@vtt.fi, puh. 0405185351

Research Team Leader Tapio Ritvonen, Painettavat aurinkokennot
tapio.ritvonen@vtt.fi, puh. 0400915114

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.