Avoin seminaarikutsu medialle:  Tulevaisuuteen voi varautua, vaikkei sitä voikaan ennakoida vedenpitävästi

Ennakointitutkimuksesta tietoa päätösten perusteiksi

Kutsumme Sinut tai toimituksesi edustajan VTT:n ennakointiseminaariin kuulemaan, miten yhteiskunnan, liiketoiminnan ja teknologian tulevaisuuden trendejä voidaan ennakoida ja varautua siten tuleviin muutoksiin 10.10.

Seminaari pidetään maanantaina 10.10.2011 kello 13.00 alkaen VTT:llä osoitteessa Vuorimiehentie 5, Otaniemi, Espoo

Ennakointitutkimus ei ole ennustamista eikä ennusteiden laadintaa, vaan tulevaisuuden kehityssuuntien arviointia ja niihin varautumista. Teknologian ja liiketoiminnan ennakointi mahdollistaa tulevaisuuden trendien ja haasteiden haltuunoton. Sen avulla voidaan tunnistaa toimintaympäristön ja teknologiakehityksen murroksia ja varautua niihin. Ennakointi on paitsi keino kartoittaa uutta liiketoimintapotentiaalia myös osa strategisten riskien hallintaa. Ennakoinnista on tullut myös merkittävä tuki yhteiskunnalliseen päätöksentekoon

Tervetuloa

Sakari Sohlberg
Tiedotuspäällikkö

Sakari.Sohlberg@vtt.fi

Ilmoittautumiset 6.10.2011 mennessä
mailto:vtt.info@vtt.fi

Seminaarin ohjelma:

Ilmoittautuminen kello 12.30 alkaen

13.00 Miksi ennakointia tarvitaan eri yhteiskunnan ja teollisuuden sektoreilla?
Executive Vice President, Strategic Research Anne-Christine Ritschkoff, VTT

13.10 Mitä ennakointi on ja mitä VTT tekee ennakoinnin alueella?
Senior Scientist, Team Leader Johanna Kohl, VTT

13.30 Matkalla majakalle.
Muotoilujohtaja Anne Stenros, Kone Oyj

13.50 Kokemuksia teknologiaennakoinnista VTT:n kanssa.
Pasi Julkunen, Manager Global Technology Platforms, Sandvik Mining and Construction

14.10 Ennakointi ja konseptointi venetoimialan yhteiskehittelyssä. Kokemuksia strategisen toimintamallin kehittämisestä yhteistyössä VTT:n ja Länsi-Suomen Muotoilukeskus MUOVA:n kanssa.
Toimitusjohtaja Jouko Huju, Finnboat ry

14.30 Kahvitauko. Tutustuminen demoihin.

15.00 Uusia näköaloja tulevaisuuteen – Finpron ja VTT:n yhteisen osaamisen vahvuudet. Finpron ennakointityökalun esittely.
Foresight-tiimin vetäjä Niko Herlin, Finpro

15.20 Tekniikan Akateemisten TEKin teknologiabarometri yhteiskunnallisen vaikuttamisen tukena.
Yksikön johtaja Pekka Pellinen, Tekniikan Akateemiset TEK

15.40 Liikennejärjestelmän tulevaisuusvisiot strategisen kehittämisen välineenä
Senior Scientist Anu Tuominen, VTT

16.00 Korean views for technology foresight in society. Experiences on collaboration with VTT in "The future of Green ICT".
Mr Hyun Yim, Managing director of Technology foresight center, KISTEP, South-Korea.

16.20 Seminaarin yhteenveto
Research Scientist Jouko Myllyoja, VTT

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.