Digitaaliset terveyspalvelut osaksi ihmisten arkea

Vakuuttava teknologia voi auttaa ihmisiä muuttamaan käyttäytymistään.

Sosiaali- ja terveyspalvelut erityisesti länsimaissa ovat isojen haasteiden edessä. Sinänsä myönteinen kehitys diagnostiikan ja hoidon paranemisessa on johtanut sietämättömään kustannusten kasvuun. Jatkossa huomio tulisikin kiinnittää sairauksien ennaltaehkäisemiseen ja elintapasairauksien hoidon tukemiseen. Digitaaliset terveyspalvelut tulisi saada osaksi ihmisten arkea.

Teknologia voi auttaa ihmisiä muuttamaan käyttäytymistään. Puhutaan vakuuttavasta teknologiasta, joka perustuu yleisesti tunnettuihin suostuttelustrategioihin ja -periaatteisiin. Liian usein vakuuttavaa teknologiaa kehitetään jäljittelemällä olemassa olevia kaupallisia hyvinvointituotteita, eikä käyttäytymisen muutoksen teoreettisia lähtökohtia ja taustoja oteta tarpeeksi huomioon.

Filosofian maisteri Marja Harjumaan väitöskirja ”On the development of persuasive systems - A framework for designing and evaluating behaviour change support systems and its applicability for e-Health” tarkastetaan 14.11.2014 Oulun yliopistossa.

Harjumaan väitöskirja käsittelee vakuuttavien tietojärjestelmien suunnittelua ja arviointia. Työ määrittelee viitekehyksen, joka auttaa ymmärtämään, mitä vakuuttava teknologia on. Sen lisäksi se kuvaa vakuuttavien tietojärjestelmien kehitysprosessin sekä joukon suostutteluperiaatteita. Olennaista tietojärjestelmäkehityksessä on ymmärtää käyttäytymisen muutoksen tavoitteet sekä tulevan tuotteen tai palvelun käyttökonteksti. Vasta sen jälkeen tulee määritellä tilanteeseen sopivat toiminnallisuudet. Harjumaan kuvaama viitekehys auttaa viemään tutkimusta eteenpäin ja kehittämään uudenlaisia henkilökohtaisia digitaalisia terveyspalveluita.

Erikoistutkija, filosofian maisteri Marja Harjumaa
Puh. +358 44 5159439, marja.harjumaa@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Joka kolmas suomalainen korkean teknologian innovaatio sisältää VTT:n osaamista. VTT:llä työskentelee 2900 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 310 M€. VTT:n päätoimipisteet Suomessa ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.