Elintarviketeollisuuden hyvälaatuiset sivuvirrat tehokkaasti uusien tuotteiden raaka-aineiksi

Eurooppalaiset tutkijat kehittävät uutta käyttöä kalojen ja öljykasvien prosessoinnissa syntyville mittaville sivuvirroille. VTT:n koordinoimassa Euroopan komission APROPOS-projektissa tutkijoiden tavoitteena on kehittää menetelmiä, joiden avulla elintarvikekelpoiset proteiini- ja öljypitoiset sivuvirrat hyödynnetään esimerkiksi ravintolisien, elintarvikkeiden ja ihonhoitotuotteiden valmistuksessa ekologisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti.

Elintarviketeollisuuden sivuvirrat ovat erinomaisia proteiinien ja terveellisten öljyjen lähteitä elintarvike- ja kosmetiikkakäyttöön, mutta tällä hetkellä niitä käytetään pääasiassa kala- ja eläinrehuna, energianlähteenä tai ne päätyvät jätteeksi.

VTT:n koordinoimassa APROPOS-projektissa tavoitellaan useiden komponenttien yhtäaikaista rikastamista sivuvirroista. Hankkeella tähdätään erityisesti pk-sektorin kilpailukyvyn edistämiseen ja alkutuotantoa lähellä olevien, alueellisten tuotantoyksiköiden kehittämiseen.

Jätteettömälle biojalostamolle on tarvetta

”Kala- ja maatalouden sekä elintarviketeollisuuden hyvälaatuisen sivuvirtojen hyötykäyttö on kestävän kehityksen kannalta parempi ratkaisu kuin viljelyalan kasvattaminen ja tuotantoeläinten lisääminen. Jätteettömälle, ihmisen hyvinvointia edistäviä luonnontuotteita prosessoivalle biojalostamolle on maailmanlaajuinen tilaus”, toteaa projektin koordinaattori, VTT:n teknologiapäällikkö Raija Lantto.

FAOSTAT:n tilastojen mukaan maailmanlaajuinen kalansaalis on noin 90 miljoonaa tonnia vuodessa, ja Euroopan kalansaalis on noin 13 miljoonaa tonnia. Tästä lähes puolet hyödynnetään ihmisravintona. Öljykasveja, kuten öljypalmua, soijaa, oliivia, auringonkukkaa tai rypsiä, viljellään yhteensä noin 60 miljoonaa ja Euroopassa noin 25 miljoonaa tonnia vuodessa. Öljykasvien tuotannosta jää käyttämättä ihmisravinnoksi jopa suurempi osuus kuin kalansaaliista.

On arvioitu, että maailman väestö ylittää 9 miljardin rajan vuoteen 2030 mennessä, ja samalla ruuan tarve lisääntyy yli 50 %.

Euroopan komission APROPOS-projektiin (Added value from high protein and high oil containing industrial co-streams) osallistuvat VTT:n lisäksi tutkimuspartnereina Katalonian polytekninen yliopisto Espanjasta, tutkimuslaitos SINTEF Norjasta, Aleksandro Stulginskio -yliopisto Liettuasta, Manitoba Agri-Health Research Network Kanadasta, Energy Research Institute Intiasta ja Nairobin yliopisto Keniasta.

Tutkimusorganisaatioiden tehtävänä on myös pienille yrityksille sopivien ekotehokkaiden biomekaanisten teknologioiden ja lopputuotesovellusten kehittäminen. Kansainvälinen joukko pk-yrityksiä testaa projektissa kehitettävien teknologioiden soveltuvuuden yritystoimintaansa.

Kolmivuotisen APROPOS-projektin budjetti on neljä miljoonaa euroa, josta Euroopan komissio rahoittaa 70 %.

Raija Lantto, Teknologiapäällikkö, APROPOS-projektin koordinaattori
puh.0

raija.lantto@vtt.fi

www.euapropos.eu

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.