Enemmän tietoa sairauksista VTT:n kehittämän silmänpohjakameran valonlähteen avulla

VTT on kehittänyt mikroteknologiaan perustuvan suodinkomponentin spektrikameroihin ja -valonlähteisiin. Teknologia mahdollistaa pienikokoisen ja nopean silmänpohjakameran valmistamisen, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää erilaisten sairauksien, esimerkiksi diabeteksen, havaitsemiseksi.

VTT tutkii Itä-Suomen yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan kanssa spektri- ja lämpökuvauksen lääketieteellisiä sovellusmahdollisuuksia. Tutkimuskohteena on erityisesti teknologian hyödyntäminen silmänpohjan kuvantamisessa ja aivoleikkauksissa. Tavoitteena on kehittää laite, jolla lääkärit voivat määrittää nopeasti, edullisesti ja helposti silmänpohjan kunnon ja havaita sairauksia.

Kehitystyössä käytetään silmänpohjan kuvaamiseksi VTT:llä kehitettyä, Fabry-Perot-ilmiöön perustuvaa valonlähdettä, jolla valaistaan silmänpohjaa nopeasti valon eri aallonpituuksilla. Näin silmänpohjasta saadaan erilaisia tietoja, joita yhdistämällä voidaan määrittää esimerkiksi veren happipitoisuus.

VTT:n kehittämän suodinteknologian sovelluskehitystyötä tehdään yhteistyössä laitetoimittajien kanssa.

Tutkija Marko Kaarre
puh. 020 722 2094, marko.kaarre@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.