Espoolaiselle biolääketiedeyritykselle lähes 2 miljoonan euron rahoitus allergiarokotteen kehitystyöhön

Uudenlaista, immunoterapeuttista allergian hoitomuotoa – ns. allergiarokotetta – kehittävä Desentum on saanut merkittävän pääomasijoituksen. Ensivaiheessa Desentum tähtää koivun siitepölyallergian tehokkaaseen ja turvalliseen hoitoon.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Itä-Suomen yliopiston allergeenitutkimuksesta alkunsa saanut Desentum on kerännyt 1,85 miljoonaa euroa rahoituskierroksella, jossa ovat mukana belgialainen Cascara Ventures, luxembourgilainen ACME Investments, kotimaiset VTT Ventures ja Sto-Rahoitus sekä yrityksen perustajaosakkaat.

Desentum aikoo käyttää pääosan rahoituksesta koivun tärkeimmän hypoallergeenin tuottamiseen kliinisiin kokeisiin tähtäävissä ns. GMP-olosuhteissa sekä prekliinisten ja kliinisten tutkimusten valmisteluun. Tämän lisäksi yhtiö keskittyy ilmateitse kulkeutuvien allergeenien (siitepölyt, eläinallergeenit) tutkimukseen ja rokotekehitykseen sekä immateriaalioikeuksien turvaamiseen.

”VTT:n, Itä-Suomen yliopiston ja Desentumin tutkimusryhmä on noin kymmenen vuoden ajan kehittänyt täysin uudentyyppistä immunoterapiaa allergiasta kärsivien potilaiden hoitamiseksi. Terapia perustuu tunnettujen allergeenien muokkaamiseen DNA-tekniikoita hyväksi käyttäen siten, että muunnetut allergeenit, ns. hypoallergeenit, toimisivat allergioilta suojaavan immuunivasteen käynnistäjinä. Malli on toiminut laboratoriokokeissa erinomaisesti. Mikäli hypoallergeenimme toimivat samoin myös kliinisissä kokeissa, meillä on todellinen mahdollisuus lyhentää siedätyshoitojen kestoa sekä parantaa niiden turvallisuutta. Nyt kerätty rahoitus auttaa Desentumia etenemään kohti ensimmäiseen vaiheen kliinisiä kokeita”, kertoo Desentumin toimitusjohtaja Pekka Mattila.

Immunoterapia allergian hoidossa

Allergia on immuunijärjestelmän toimintahäiriö, jossa elimistö reagoi voimakkaasti harmittomaan ympäristön ainesosaan, kuten ruoka-aineeseen, siitepölyyn tai eläimen hilseeseen. Euroopassa jo 150 miljoonaa ihmistä kärsii jonkinasteisesta allergiasta ja määrä on nopeassa kasvussa. Allergiat heikentävät potilaiden elämänlaatua ja lisäävät terveydenhuollon kustannuksia sekä poissaoloja töistä tai koulusta.

Allergioita hoidetaan yleisimmin erilaisilla oireita lievittävillä lääkkeillä, kuten antihistamiineilla ja kortikosteroideilla. Immunoterapia sen sijaan vaikuttaa allergian mekanismiin siten, että elimistö alkaa sietää allergeenia paremmin ja lääkehoidon tarve vähenee. Nykyään käytössä olevaa immunoterapiaa nimitetäänkin siedätyshoidoksi. Se kestää tavallisesti muutaman vuoden ja toteutetaan joko pistoksina tai kielen alle laitettavina tabletteina tai tippoina. Uusilla, kehitteillä olevilla immunoterapeuttisilla menetelmillä pyritään nopeuttamaan ja tehostamaan siedättymistä sekä parantamaan turvallisuutta ja tekemään hoidosta potilaille helpompaa.

Desentum Oy

Desentum on vuonna 2011 perustettu VTT:n spin-off-yritys, joka kehittää allergioiden hoitoon uudenlaisia immunoterapeuttisia menetelmiä. Ne perustuvat ihmisen oman immuunijärjestelmän uudelleenkouluttamiseen muokattuja hypoallergeeneja hyväksikäyttäen niin, että elimistö alkaa sietää allergeenejä. VTT sai vuonna 2013 EARTO:n innovaatiopalkinnon työstään menetelmän kehittämiseksi.

Yhteystiedot:

Pekka Mattila, toimitusjohtaja
Desentum Oy
Puh. 0500-512934
info@desentum.fi
www.desentum.com

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oyon Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram ja Periscope.