Eturauhassyöpäsolujen kasvun estoon löytyi uusia mahdollisia lääkehoidon kohteita

VTT:n ja Turun yliopiston tutkijat ovat löytäneet neljä elimistön aineenvaihdunnassa vaikuttavaa entsyymiä, joiden toimintaa estämällä voidaan estää eturauhassyöpäsolujen kasvua. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää sekä syöpätyypin tunnistamisessa että lääkekehityksessä.

Eläinperäisestä ravinnosta, esimerkiksi kananmunista ja lihatuotteista, saadun arakidonihapon aineenvaihduntatuotteet, eikosanoidi-hormonit, ovat tärkeitä elimistön normaalien toimintojen säätelijöitä. Arakidonihapon aineenvaihduntahäiriöiden tiedetään liittyvän moneen sairauteen. Eturauhassyöpäsolut käyttävät kiihtynyttä arakidonihappoaineenvaihduntaa ja eikosanoidien tuottoa kasvunsa tehostamiseksi.

Jo tunnettujen eturauhassyöpäsolujen kasvuun vaikuttavien entsyymien lisäksi VTT:n ja Turun yliopiston julkaisema uusi tutkimus tuo esille neljä uutta arakidonihappoaineenvaihduntaan vaikuttavaa entsyymiä, joiden toimintaa estämällä voitiin vähentää eturauhassyöpäsolujen kasvua.

Tutkimuksessa analysoitiin arakidonihappoaineenvaihduntaan osallistuvien entsyymien ilmentymistä sadoissa eturauhassyöpänäytteissä, terveessä eturauhasessa sekä muissa elimistön kudoksissa. Eturauhassyöpäsoluissa tehtyihin jatkotutkimuksiin valittiin entsyymit, jotka ilmentyivät voimakkaasti erityisesti eturauhassyövässä. Tutkijat havaitsivat, että eri entsyymit ilmentyivät osittain erityyppisissä eturauhassyövissä. Tietoa voidaan hyödyntää syöpätyypin tunnistamisessa. Nämä tutkimustulokset tuovat lisätietoa ja mahdollisesti uusia keinoja eturauhassyövän hoitamiseksi.

Arakidonihappometaboliaan osallistuvien entsyymien ilmentymistä ja toimintaa koskevat tutkimustulokset on julkaistu The American Journal of Pathology -julkaisusarjassa helmikuussa 2011 (Arachidonic Acid Pathway Members PLA2G7, HPGD, EPHX2, and CYP4F8 Identified as Putative Novel Therapeutic Targets in Prostate Cancer. The American Journal of Pathology, Volume 178, Issue 2 , Pages 525-536, February 2011)

MEDIAMATERIAALI: http://www.vtt.fi/news/2011/02172011_New_drug_targets_discovered_for_inhibiting_prostate_cancer_cell_growth.jsp

Kuva 1:
Immunohistokemiallinen värjäys osoittaa, miten yksi löydetyistä entsyymeistä ilmentyy eturauhasessa. Vasemmalla terveen 70-vuotiaan miehen eturauhanen ja oikealla eturauhassyöpää sairastavan potilaan syöpänäyte. (Kuva: VTT ja Turun yliopisto)

Kuva 2:
Kuvat osoittavat, miten yhden löydetyn entsyymin toiminnan estäminen rajoittaa eturauhassyöpäsolujen kasvua (vasemmalla) ja lisää ohjelmoitua solukuolemaa (oikealla) kontrollinäytteeseen verrattuna. (Kuva: VTT ja Turun yliopisto)

erikoistutkija Kristiina Iljin
puh. 020 722 2839, kristiina.iljin@vtt.fi

Turun yliopisto
tutkija Paula Vainio
puh. 020 722 2798,
  ext-paula.vainio@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 2900 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 280 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.