Helppokäyttöinen teknologia voi pelastaa maatilan tulituhoilta

Heinäpaalien syttyminen itsestään aiheuttaa mittavia taloudellisia menetyksiä eri puolilla maailmaa. Teknologian tutkimuskeskus VTT on kehittänyt järjestelmän, joka varoittaa palovaarasta hyvissä ajoin. Suomessa kehitetty ja myös Ranskassa testattu HAYTECH-järjestelmä todisti tehonsa syyskuussa, kun ranskalainen maatila välttyi tulituholta.

HAYTECH-järjestelmä perustuu antureihin, jotka mittaavat paalien lämpötilaa ja hälyttävät lämpötilan noustessa liian korkeaksi. Langattomat anturit asennetaan suoraan paaleihin ja ne välittävät tiedot paalien lämpötilasta ja kosteudesta tietojärjestelmään, joka hälyttää vaaratilanteesta.

”Testitilallamme oli aito läheltä piti -tilanne syyskuussa. Maanviljelijä sai järjestelmästä ilmoituksen, jonka mukaan varastossa oli paaleja, joiden lämpötila oli noussut yli 70 celsiusasteeseen. Viljelijä sai ylikuumentuneet paalit siirrettyä ulos, joten heinävarasto ei ehtinyt syttyä tuleen. Jos tuli olisi päässyt irti, vahingot olisivat nousseet jopa 200 000 euroon”, kertoo järjestelmää kehittänyt erikoistutkija Nadine Pesonen VTT:ltä.

Investointi paloturvallisuuteen

Vastaavaa palonestojärjestelmää ei aiemmin ole ollut käytettävissä. Järjestelmä on myös varsin edullinen: VTT:n laskelmien mukaan yhden anturin vuosikustannus on noin kolme euroa, jos anturien käyttöikä on viisi vuotta. Heinäntuotantoon keskittynyt tila tarvitsee seurantaa varten käyttöönsä tuhatkunta anturia. Paloihin liittyy myös kuolemanriski ja siksi myös vakuutusyhtiöt ovat kiinnostuneita tehokkaasta tavasta estää heinäpaloja.

Vaikka Suomessa valtaosa heinästä tehdään muoviin käärityksi säilöheinäksi, maailmalla kuivaheinän kysyntä ja tuotanto on suurta. Vuosittainen tuotanto on noin miljardi paalia. Siten myös heinävarastojen tulipaloriski on iso ongelma. Kun yksi paali syttyy, palaa usein koko varasto. Palovahingot ovat mittavia: USA:ssa, Kanadassa, Australiassa ja Euroopassa vahingot kohoavat satoihin miljooniin euroihin vuodessa.

Kosteus ja mikrobit sytyttävät heinäpaaleja

Heinäpaalit voivat syttyä tuleen itsestään, jos heinä on liian kosteaa ja paalin sisällä käynnistyy mikrobien aikaansaama käymisprosessi, joka synnyttää paloherkkiä kaasuja. Kun paalin lämpötila nousee yli 70 asteen, kaasut voivat reagoida ilman hapen kanssa ja heinä voi syttyä. Paaleihin asennettujen antureiden välittäessä oikea-aikaista tietoa paalien lämpötilasta ja kosteudesta viljelijä pystyy reagoimaan tilanteeseen ajoissa esimerkiksi siirtämällä ylikuumentuneet paalit toisaalle jäähtymään. Kosteus- ja lämpötilaseuranta auttaa myös pitämään huolta heinän laadusta.

VTT etsii parhaillaan rahoittajia HAYTECH-järjestelmän kaupallistamiseksi. Järjestelmä on kehitetty projektissa, jota ovat rahoittaneet Tekes ja VTT. HAYTECH-sivut: www.haytech.farm

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Erikoistutkija Nadine Pesonen, puh. +358 40 587 6976
nadine.pesonen@vtt.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.