Helsingissä kehitetään työkalua parhaiden energiaratkaisujen löytämiseksi kaavoitusvaiheessa

Helsingin kaupunki ja Helsingin Energia kehittävät yhteistyössä VTT:n kanssa optimaalisia energiavarastoratkaisuja Kalasatamaan ja Östersundomiin. CITYOPT-projektissa kehitetään suunnittelijoiden käyttöön sovellusta helpottamaan kaavoitettavalle alueelle soveltuvien energiaratkaisujen valintaa. Sovelluksen testaus alkaa Helsingissä ja Wienissä keväällä 2015. Projektissa kehitetään myös käytönaikaisen energiankäytön optimointisovellusta, jota testataan Nizzassa.

Mitä varhemmin energiajärjestelmän valinta otetaan mukaan kaavoituksessa, sitä todennäköisemmin voidaan saavuttaa optimaalisia ja kestäviä ratkaisuja. Optimaaliseen energiaratkaisuun vaikuttaa rakennusten sijainti toisiinsa nähden ja ilmansuuntaan nähden sekä rakennustiheys.

CITYOPT-työkalu soveltuu kaavoittajien lisäksi myös energiayhtiöiden suunnittelijoiden käyttöön. Sen avulla voidaan löytää helposti tietylle alueelle parhaat energianlähteet ja suunnitella niille sopivat mitoitukset.

Kustannukset ja ympäristöpäästöt vaikuttavat päätöksiin

Työkalu auttaa vertailemaan, millaisia kustannus- ja päästövaikutuksia erilaisilla toteutusratkaisuilla on. Antamalla esimerkiksi alhaisille päästöille 90 prosentin ja kustannustekijöille 10 prosentin painoarvot, on ratkaisu erilainen kuin, jos tärkeimpänä kriteerinä pidetään kustannuksia. Kehitystyössä otetaan valintakriteeristöön mukaan myös sosiaaliset vaikutukset.

Demonstraatiot Kalasatamassa ja Östersundomissa

Työkalun kehitysvaihe on parhaillaan käynnissä ja sen testaus alkaa keväällä 2015. Helsingin kaupunki on valinnut energiavarastoratkaisut suunnittelun kehityskohteekseen ja valinnut kaksi koealuetta. Kalasatamassa keskitytään sähkövarastoihin ja niiden optimaaliseen käyttöön ja Östersundomissa lämpövarastoihin.

Tavoitteena on optimoida energiavarastojen sijainti ja valita parhaat teknologiset varastoratkaisut. Onko esimerkiksi järkevintä rakentaa alueelle yksi iso varasto vai hajauttaa varastoja tonteille – vai löytyykö joku muu ratkaisu? Kustannuslaskelmissa otetaan huomioon maan arvon vaikutus kannattavuuteen.

Östersundom on Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteinen yleiskaava-alue, johon suunnitellaan rakennettavan tulevaisuudessa noin 70 000 asukkaan ja 15 000–30 000 työpaikan tytärkaupunki. Östersundomista suunnitellaan uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen liittyvien ratkaisujen pilottialue ja houkutteleva sijaintipaikka cleantech-alojen yrityksille.

Kalasatamasta tulee älykkään kaupunkirakentamisen mallialue, Fiksu Kalasatama. Aluetta kehitetään joustavasti ja kokeilujen kautta, avointa dataa hyödyntäen. 2030-luvulle mennessä Kalasatamassa on 20 000 asukasta ja 8 000 työpaikkaa.

Kansainvälistä yhteistyötä

CITYOPT on EU:n seitsemännen puiteohjelman kehitysprojekti ja sitä koordinoi VTT. Projektin tutkimuspartnereita ovat VTT, itävaltalainen AIT (Austrian Institute of Technology) ja ranskalainen CSTB (Centre Scientifique et Technique du Bâtiment). Helsingin kaupungin ja Helsingin Energian lisäksi kehitystyössä ovat mukana Nizzan Côte D’Azur, käyttäjälähtöiseen kehitystyöhön perehtynyt konsulttiyritys Experientia Italiasta sekä energiayhtiö Electricité de France (EDF).

Kolmivuotinen hanke käynnistyi 1.2.2014. Sen kokonaisbudjetti on 3,9 milj. euroa.

CITYOPT-projekti: www.cityopt.eu

VTT, erikoistutkija, CITYOPT-projektin koordinaattori Åsa Hedman
asa.hedman@vtt.fi, 040 570 3798

Helsingin kaupunki, kaunpunginkanslia, aluerakentaminen
Ari Karjalainen, projektinjohtaja
puh. 040 1495473, ari.karjalainen@hel.fi

Helsingin Energia, Energiaratkaisut
Perttu Lahtinen, yksikönpäällikkö
puh. 040 7718908, perttu.lahtinen@hel.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Joka kolmas suomalainen korkean teknologian innovaatio sisältää VTT:n osaamista. VTT:llä työskentelee 2900 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 310 M€. VTT:n päätoimipisteet Suomessa ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.