Huonekaluja paperikoneella – VTT ja ISKU kehittivät uudenlaisen biokomposiittituolin selluloosasta

Lehdistötiedote 4.4.2024

Tuoli on maailman ensimmäinen vaahtorainausteknologiaa hyödyntävä innovaatio, jossa yhdistyvät luonnolliset selluloosakuidut, pellava sekä termoplastiset komponentit, ja se tarjoaa kestävän vaihtoehdon huonekalujen suunnitteluun. Uuteen esittelytuoliin voi tutustua metsäteollisuuden Pulp & Beyond 2024 -näyttelyssä 10–11.4.2024 Helsingin Messukeskuksessa.

VTT ja ISKU ovat kehittäneet uudenlaisen tuolin, joka ilmentää biokomposiittimateriaalien mahdollisuuksia. Tuoli on valmistettu sellun ja muovin seoksesta ja raaka-aineina on käytetty luonnonkuituja ja suomalaisista metsistä peräisin olevaa sellua.

”Biokomposiittimateriaali on valmistettu VTT:n vaahtorainausteknologialla, joka kehitettiin alun perin paperin valmistukseen. Prosessi tarjoaa suuren volyymin ja kustannustehokkaan tuotannon, ja sen avulla tuotteita voi räätälöidä lähes rajattomasti. Pystymme näin myös säilyttämään kuitujen ominaisuudet ja saamme niiden materiaalin lujittamispotentiaalista kaiken irti, mikä ei onnistu perinteisillä tuotantomenetelmillä”, kertoo Miika Nikinmaa, VTT:n biomateriaaliratkaisujen vetäjä.

”Kun saamme prosessin optimoitua, uskomme sen haastavan jopa suulakepuristusmenetelmät. Arvioimme aiemmin, että uusi menetelmä laskisi tuotantokuluja noin 26 prosenttia, mutta luvut tarkentuvat projektin edetessä.”

Materiaalilla on loistavat mekaaniset ominaisuudet, ja sitä voi 3D-muotoilla haastaviinkin muotoihin. Näin ollen se sopii erinomaisesti kevyisiin rakenteisiin. Termoplastista komposiittia voi myös työstää tavallisilla puutyökaluilla, mikä tekee siitä käyttövalmiin ratkaisun huonekaluteollisuudelle.

Ainutlaatuista ja ympäristöystävällistä muotoilua

ISKUn suunnittelema tuoli on tyylikäs ja moderni, ja se korostaa biokomposiittimateriaalin luonnollista koostumusta ja väriä.

”Emme halua vain korvata vanhoja tuotteita uudella materiaalilla vaan näyttää tietä ja innovoida ratkaisuja sellaisiin tarpeisiin, joita markkinat eivät ole vielä pystyneet täyttämään”, sanoo Mikko Porter, ISKUn Lean Six Sigma -yksikön johtaja.

Tuoli on kestävä, kevytrakenteinen ja helppo kasata. Biokomposiittimateriaalin voi myös kierrättää, mikä vähentää huonekalujätteen ympäristövaikutuksia.

Uusi mahdollisuus huonekaluteollisuudelle ja moniin muihin käyttökohteisiin

Biokomposiitin globaalien markkinoiden on arvioitu kasvavan 7,6 miljardiin Yhdysvaltain dollariin vuoteen 2027 mennessä 7,6 prosentin vuotuisella kasvulla (BCC Research 2022).

Nyt kehitetty biokomposiittituoli on mullistava tuote huonekaluteollisuudelle. Biokomposiitti taipuu moniin eri muotoihin ja rakenteisiin, ja sitä voi yhdistellä esimerkiksi metallin ja puun kanssa. Materiaalilla on potentiaalia myös monissa muissa käyttötarkoituksissa, kuten pakkauksissa, kulutustavaroissa ja rakentamisessa. VTT työskentelee aktiivisesti kumppaniensa kanssa, jotta menetelmä saadaan kaupallistettua lähivuosina.

”VTT haluaa kehittää teknologiaa kumppaniensa kanssa ja selvittää, miten se voidaan tuoda markkinoille. Kuluttajat pääsevät materiaaliin näillä näkymin käsiksi keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä”, Nikinmaa sanoo.

Tuoli syntyi Business Finlandin rahoittamassa HiPer-projektissa, johon osallistuivat VTT, ISKU, CH Polymers, Koskisen, Metsä Fibre, NMC Cellfoam, Paptic Ltd, Sulzer, Valmet ja Volar Plastic.

Mediamateriaali:
Kuvat demotuolista: HiPer-VTT-ISKU-Demo chair pictures - VTT Material Bank (contenthub.fi

Selluloosasta, biopohjaisesta muoviseoksesta, luonnonkuiduista ja puumassasta valmistettu toimistotuoli. Kuvat: VTT

Biokomposiittimateriaalista ja tuotantoprosessista, HiPer-projektipäällikkö Miika Nikinmaa, biomateriaaliratkaisujen vetäjä, VTT,
miika.nikinmaa@vtt.fi, +358 50 3441 928.
Biokomposiittituolista ja sen suunnittelusta, Mikko Porter, Lean Six Sigma -yksikön johtaja, ISKU, mikko.porter@isku.com, +358 50 3024 262.

Global Biocomposites Market Growth Analysis Research Report (bccresearch.com)

Satu Holm-Jumppanen
Viestintäpäällikkö
puh. 050 305 4718, satu.holm-jumppanen@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: vttresearch.com/fiLinkedIn,  FacebookYouTube, X ja Instagram

ISKU on suomalainen Eino Vikströmin vuonna 1928 Lahteen perustama perheyritys. ISKUn tuotteet ja palvelut ovat tunnettuja korkeasta laadustaan. ISKU suunnittelee, valmistaa ja markkinoi kalusteita, palveluita sekä kokonaisvaltaisia sisustusratkaisuja koteihin ja kaikkiin julkisiin tiloihin, kouluihin, toimistoihin ja terveydenhuoltoon. Suomessa ISKU toimii omien myynti- ja palvelukeskusten kautta. Kotimaan kattavan palveluverkoston lisäksi ISKU toimii Pohjoismaissa, Baltiassa, Ranskassa, Puolassa, Kazakstanissa, Lähi-idässä sekä toteuttaa projekteja ympäri maailmaa. ISKU on keskittänyt koko tuotannon Lahteen. ISKU on sertifioinut laatu-, ympäristö ja turvallisuusjärjestelmänsä ja ne ovat ISO 9001-, ISO 14001- ja ISO 45 001 -standardien mukaiset. Lisäksi ISKUlla on oman tuotannon kattava PEFC (CoC) järjestelmä eli kaiken ISKUn käyttämän puun alkuperä on tunnettua ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaan tuotettua. www.isku.com