Kertakäyttöinen promilletesti kertoo ajokuntosi parissa minuutissa

Goodwiller on tuonut markkinoille VTT:n kanssa kehittämänsä promilletestin, joka mittaa nopeasti veren alkoholipitoisuuden syljestä. Kertakäyttötesti sujahtaa pieneenkin lompakkoon ja kertoo käyttäjänsä ajokunnon parissa minuutissa.

Oululaisen Goodwiller Oy:n Promilless-testi on kehitetty yhteistyössä VTT:n kanssa. Testin taustalla ovat painetut biokemialliset ainesosat.

”Innovaatio ilmaisee sylkinäytteestä jo yli 0,2 promillea ylittävän alkoholipitoisuuden. Testitulos näkyy liuskan ’älypaperialueiden’ tummumisena”, kertoo projektipäällikkö Marika Kurkinen VTT:ltä.

Jos vain vihreä kontrollialue on tummunut, veren alkoholipitoisuus on alle 0,2 promillea ja testi on toimintakuntoinen. Keltaisen testialueen tummuminen tarkoittaa, että alkoholipitoisuus on yli 0,2 promillea.

”Haluamme promilletestillä tuoda kuluttajille helpon ja kätevän tavan varmistaa oma ajokuntonsa ja mahdollisuuden toimia vastuullisesti liikenteessä”, sanoo toimitusjohtaja Petri Särkelä Goodwilleriltä.

Erilaisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien itsediagnostiikkatestien käyttö tulee arvioiden mukaan lisääntymään merkittävästi tulevaisuudessa. VTT:n kehittämä painetun älyn teknologia mahdollistaa kustannustehokkaan ja laajamittaisen tuotannon.

Lisää testistä: https://promilless.fi/

Marika Kurkinen, projektipäällikkö
marika.kurkinen@vtt.fi

Goodwiller
Petri Särkelä, toimitusjohtaja CEO
petri.sarkela@goodwiller.fi

www.goodwiller.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.

Yrityksestä

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 268 miljoonaa euroa. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat. VTT – beyond the obvious.