Kierrätyskartongista biohajoavia vaippoja

Biohajoavia kuitukankaita voidaan valmistaa kustannustehokkaasti VTT:n menetelmällä

VTT on kehittänyt menetelmän, jonka avulla kierrätyspaperia ja -kartonkia voidaan käyttää kuitukankaiden raaka-aineena. Kuitukankaista valmistetaan muun muassa hygienia- ja kodinhoitotuotteita, kuten lasten vaippoja, terveyssiteitä ja siivouspyyhkeitä. Kartonkipohjaisen kuitukankaan valmistuskustannukset ovat noin 20 % alhaisemmat kuin puuraaka-aineesta valmistetun kuitukankaan. Kierrätyspaperista tai -kartongista valmistettavat kuitukankaat voivat avata uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa metsäteollisuudelle.

Kuitukankaat ovat tyypillisesti kulutushyödykkeitä, jotka päätyvät käytön jälkeen kaatopaikoille muun yhdyskuntajätteen mukana. Pelkästään pääkaupunkiseudulla syntyy vuosittain arviolta 10 000 tonnia vaippa- ja terveyssidejätettä. Kuitukankaiden raaka-aineena on yleensä luonnossa hajoamaton polyesteri. Tähän asti biopohjaisten kuitukankaiden markkinoille tuloa ovat jarruttaneet korkeaksi kohoavat tuotantokustannukset. Biopohjaisten kuitukankaiden raaka-aineena on tähän saakka käytetty puuta.

”Kierrätyspaperia ja -kartonkia voidaan nyt ensimmäistä kertaa hyödyntää kuitukankaan raaka-aineena. Uuden menetelmän ansiosta biopohjainen kuitukangas on myös hinnaltaan aiempaa kilpailukykyisempää muovipohjaiseen tuotteeseen nähden. Kartonkipohjaisen kuitukankaan valmistuskustannukset ovat noin 20 % alhaisemmat kuin puuraaka-aineesta valmistetun kuitukankaan. Uusia liiketoimintamahdollisuuksia saattaa avautua melko nopeallakin tähtäimellä, sillä kierrätyskuituisen kuitukankaan valmistukseen tarvittava teknologia on jo olemassa”, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Ali Harlin.

Kierrätyspaperia syntyy Euroopassa vuosittain noin 60 miljoonaa tonnia, josta kartongin osuus on noin 40 %. Kierrätyspaperia hyödyntäville uusille sovelluksille ja teknologioille on kysyntää, sillä EU:n tavoitteena on nostaa paperin kierrätysastetta 70 prosentin tasolle. VTT:n kehittämä menetelmä saattaa jatkossa laajentaa etenkin kartongin uusiokäytön mahdollisuuksia, sillä se on raaka-aineena hienopaperia edullisempaa.

Kuitukankaiden valmistuksessa oleellista on puhdistaa kartonki täyteaineista, ligniinistä ja hemiselluloosasta. VTT on sovittanut yhteen useita kuidunprosessointimenetelmiä liukosellun valmistamiseksi, joiden avulla kierrätyskartongista saadaan talteen puhdas selluloosa. Tutkimusprojektissa valmistettu liukosellu regeneroitiin VTT:n patentoimalla karbamaattitekniikalla, joka on perinteiseen viskoosiprosessiin verrattuna turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää. Kuitukankaat valmistettiin vettä vähän kuluttavalla vaahtorainaustekniikalla.

Euroopassa erilaisia kuitukankaita valmistettiin noin 1,9 miljoonaa tonnia vuonna 2011. Kuitukankaiden maailmanlaajuisten markkinoiden ennustetaan jatkavan voimakasta kasvua lähivuosien aikana. Hygienia-, terveys- ja siivoustuotteiden lisäksi kuitukankaiden sovelluksia käytetään muun muassa rakennusteollisuudessa.

Mediamateriaali verkosssa : http://www.vtt.fi:/news/2013/13032013_kuitukankaat.jsp

Ali Harlin, tutkimusprofessori
ali.harlin@vtt.fi

Marjo Määttänen, erikoistutkija
marjo.maattanen@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.