Kohti puhdasta kaukolämpöä: Merkittävä patentti VTT:n kehittämälle pienydinreaktorin jäähdytysratkaisulle

VTT kehittää kaukolämmöntuotantoon tarkoitettua modulaarista LDR-50-pienydinreaktoria. Reaktorin turvallisuussuunnittelu nojaa passiivisiin järjestelmiin, joiden ansiosta ydinreaktoreilta edellytettävä erittäin korkea turvallisuustaso on mahdollista saavuttaa yksinkertaisella teknologialla. VTT:n kehittämälle reaktorin jäähdytysratkaisulle on myönnetty merkittävä patentti.

VTT käynnisti kaukolämmön tuotantoon tarkoitetun LDR-50-pienreaktorin (LDR, Low Temperature District Heating Reactor) kehitystyön helmikuussa 2020. Hankkeen tavoitteena on kehittää suomalaisten kaukolämpöverkkojen tarpeisiin räätälöity ydinenergiaratkaisu korvaamaan lämmitykseen käytettyjä fossiilisia polttoaineita. Lämmöntuotannon puhdistaminen hiilidioksidipäästöistä on yksi merkittävimmistä ilmastohaasteista useissa Suomen kaupungeissa.

Myönnetty patentti liittyy reaktorin jäähdytyksen sellaisessa tilanteessa, jossa normaali lämmönsiirtoreitti menetetään esimerkiksi sähkönjakeluverkon häiriön vuoksi. Reaktorimoduuli koostuu kahdesta sisäkkäisestä paineastiasta, joiden väliin jäävä tila on täytetty osittain vedellä. Häiriötilanteessa vesi alkaa kiehua, jolloin lämpöä siirtyy tehokkaasti reaktorista ulos. Järjestelmään ei kuulu lainkaan liikkuvia osia, joiden vikaantuminen voisi estää sen toiminnan.

MEDIAMATERIAALI

Kuva: 3D-havainnekuva VTT:n kehittämästä LDR-50-pienreaktorista. (Kuvalähde: VTT).

Teknologian tutkimuskeskus VTT
Jaakko Leppänen, tutkimusprofessori
jaakko.leppanen@vtt.fi, puh. 040 5939076

Paula Bergqvist, viestinnän asiantuntija
Puh. 020 722 5161, paula.bergqvist@vtt.fi
www.vttresearch.com

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on lähes 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: www.vtt.fi,  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram