Kolme uutta jäsentä VTT:n hallitukseen

VTT:n yhtiökokous nimitti 25.3.2019 kolme uutta jäsentä VTT:n hallitukseen. Hallituksen puheenjohtajaksi tulee varatuomari, kauppatieteiden maisteri Matti Hietanen, joka toimi aiemmin varapuheenjohtajana.

Uusina jäseninä VTT:n hallituksessa aloittavat osastopäällikkö Marja-Riitta Pihlman (työ- ja elinkeinoministeriö), toimitusjohtaja Pekka Tiitinen (ABB) ja rehtori Mari Walls (Tampereen yliopisto). Pihlman toimii myös hallituksen varapuheenjohtajana.

Hallituksessa jatkavat Chief Technology Officer Heli Antila (Fortum Oyj), talousjohtaja Harri Leiviskä (Empower Oyj), liiketoiminnan kehitysjohtaja Kaija Pehu-Lehtonen (Metsä Fibre Oy) ja toimitusjohtaja Matti Hietanen (Suomen Malmijalostus Oy), joka siirtyy hallituksen varapuheenjohtajasta puheenjohtajaksi.

Edellinen puheenjohtaja Aaro Cantell ja jäsenet Tuija Pulkkinen ja Kari Knuutila päättävät työnsä VTT:n hallituksessa. Cantellin ja Knuutilan hallituskaudet tulivat täyteen, ja Pulkkinen on siirtynyt uuteen työhön Yhdysvaltoihin.

”Kiitän lämpimästi Aaro Cantellia, Tuija Pulkkista ja Kari Knuutilaa työstä VTT:n ja siten koko Suomen kilpailukyvyn hyväksi. Luotan, että he pitävät jatkossakin esillä verkostoissaan tieteen, soveltavan tutkimuksen ja teknologian hyötyjä ja mahdollisuuksia”, kommentoi VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara. ”Olen iloinen, että hallituksessamme säilyy monipuolinen ymmärrys suomalaisesta elinkeinoelämästä ja yhteiskunnasta, ja odotan jo innokkaasti uusien jäsenten näkemyksiä. VTT:n toimintaa ohjaavat globaalit haasteet, joiden ratkaisemiseen tarvitaan laajaa yhteistyötä.”

VTT:n vuosittainen yhtiökokous tarkastelee VTT:n hallituksen kokoonpanoa ja nimittää hallituksen. VTT:n hallituksen tehtävä on muun muassa vahvistaa yhtiön strategia, valvoa sen toteuttamista ja vastata operatiivisen toiminnan tuloksellisuudesta sekä asianmukaisesta organisoimisesta. VTT on suomalainen, valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, jonka omistajaohjaajana toimii työ- ja elinkeinoministeriö. VTT:n erityistehtävänä on riippumattomana ja puolueettomana tutkimuslaitoksena edistää tutkimuksen ja teknologian laaja-alaista hyödyntämistä sekä kaupallistamista elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa.

VTT:n hallituksen kokoonpano 25.3.2019 alkaen:

Puheenjohtaja Matti Hietanen, toimitusjohtaja, Suomen Malmijalostus Oy

Varapuheenjohtaja Marja-Riitta Pihlman, osastopäällikkö, työ- ja elinkeinoministeriö

Heli Antila, Chief Technology Officer, Fortum Oyj

Harri Leiviskä, talousjohtaja, Empower Oyj

Kaija Pehu-Lehtonen, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Metsä Fibre Oy

Pekka Tiitinen, toimitusjohtaja, ABB

Mari Walls, rehtori, Tampereen yliopisto

Antti Vasara, Toimitusjohtaja
antti.vasara@vtt.fi, puh. 020 722 4000

Matti Karhunen, Lakiasiain johtaja
matti.karhunen@vtt.fi, puh. 020 722 4160

Anni Repo, viestintäpäällikkö
Puh. 040 6858678, anni.repo@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 258 miljoonaa euroa.

VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious.

Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram. Kuvat ja videot löydät VTT:n kuvapankista.