Kotimaisen kvanttitietokoneen rakentaminen etenee aikataulussa

Lehdistötiedote 15.6.2021

Suomen ensimmäisen kvanttitietokoneen rakentaminen etenee aikataulussa. Otaniemeen valmisteltu kvanttilaskennan laboratorio on valmistunut, ensimmäiset laitteet ovat saapuneet ja asennus on täydessä vauhdissa.

Kesäkuussa 2020 hallitus myönsi VTT:lle 20,7 miljoonaa euroa suomalaisen kvanttitietokoneen rakentamiseen. Marraskuussa tiedotettiin, että projekti toteutetaan VTT:n ja suomalaisen kvanttialan startup-yrityksen IQM:n innovaatiokumppanuutena. Projekti käynnistyi Otaniemessä joulukuussa 2020.

Projektin ensimmäinen vaihe on noin puolessa välissä, ja projekti etenee aikataulussa.

“Tiimimme sekä VTT:ltä että IQM:ltä ovat tehneet tiiviisti töitä projektin parissa viime vuodesta alkaen, ja on ilo nähdä yhteistyön tuottavan tulosta. Työt etenevät aikataulussa ja näillä näkymin projektin ensimmäinen vaihe valmistuu vuoden loppuun mennessä, jolloin meillä on toiminnassa viiden kubitin kvanttitietokone,” kertoo VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara.

”Tieteen ja teknologian kasvavat vaatimukset edellyttävät täysin erilaista lähestymistapaa laskentaan, ja kvanttiteknologialla on ratkaiseva rooli tämän kehityskulun muovaamisessa. Suomen ensimmäisen kvanttitietokoneen toimittaminen ja teollisuuden, tutkimuksen, startupien ja tiedemaailman yhteisen kvanttiekosysteemin rakentaminen yhdessä VTT:n kanssa on tärkeä virstanpylväs IQM:n matkalla. Tämä kvanttitietokone on saavutus, josta tiimimme IQM:llä on erittäin ylpeä, ja olen varma, että se on uuden luvun alku myös Suomen ja Euroopan teknologiahistoriassa", sanoo IQM Quantum Computersin toimitusjohtaja ja perustaja Jan Goetz.

Kvanttitietokoneprojektin ensimmäinen vaihe on keskittynyt rakentamaan ja valmistelemaan tiloja ja infrastruktuuria, jotka herkkä teknologia vaatii toimiakseen. Tiloihin rakentuva kvanttitietokone ja sen oheislaitteet vaativat täysin poikkeuksellisen ympäristön. Laboratorion valmistelu onkin edellyttänyt muun muassa erilaisten mekaanisten ja elektronisten laitteiden sekä uuden ilmastointijärjestelmän asentamista. Jopa työssä käytetyt ruuvit ja tilaan asennettu sprinklerijärjestelmä on valittu erityisesti tilan tarpeet huomioiden. Uusi kvanttimekaniikan laboratorio sijaitsee VTT:n ja Aalto-yliopiston yhteisessä Micronova-tutkimusinfrastruktuurissa Espoon Otaniemessä. Nyt tilat ovat valmistuneet ja laitteiston asennus käynnissä.

“Projekti osoittaa Suomeen jo kertyneen poikkeuksellisen kvanttiteknologiaosaamisen. Yhteistyömme IQM:n kanssa on ollut alusta asti hedelmällistä ja töitä on tehty hyvässä hengessä. Myös äskettäin tiloihin saapunut kryostaatti on esimerkki kotimaisesta osaamisesta, sillä sen on toimittanut suomalainen Bluefors, joka toimii projektissamme alihankkijana,” sanoo VTT:n kvanttiohjelmasta vastaava päällikkö Himadri Majumdar.

Seuraavien kuuden kuukauden aikana työ viiden kubitin kvanttitietokoneen parissa jatkuu. Kvanttiprosessori on jo valmistunut, ja tietokoneen odotetaan olevan toiminnassa vuoden loppuun mennessä.

”Samalla kun teemme työtä tilojen ja laitteiden parissa, kollegamme kvanttialgoritmi-tiimissä valmistautuvat testaamaan ensimmäisiä algoritmeja, kun kone saadaan käyttöön. Projektimme tavoitteena ei ole ainoastaan rakentaa toimiva kvanttitietokone vaan kehittää osaamista sekä itse teknologian että kvanttilaskennan soveltamisen parissa,” Majumdar kertoo.

Viiden kubitin tietokoneen valmistuttua työ jatkuu kahdessa vaiheessa. Hankkeen tavoitteena on 50 kubitin laite vuoteen 2024 mennessä.

MEDIAMATERIAALI

Kuvia VTT:n kvanttitietokoneesta Espoon Otaniemessä kesäkuussa 2021. Kuvissa vasemmalta Visa Vesterinen, Detta Debopam ja Lassi Lehtisyrjä VTT:ltä. (Valokuvaaja: Henrikki Mäkynen/IQM)

Teknologian tutkimuskeskus VTT
Himadri Majumdar, kvanttiohjelmasta vastaava päällikkö

puh. 040 6589596, himadri.majumdar@vtt.fi

IQM Quantum Computers
Raghunath Koduvayur, Head of Marketing and Communications

puh. 050 487 6507, raghunath@meetiqm.com

Paula Bergqvist, viestinnän asiantuntija
Puh. 020 722 5161, paula.bergqvist@vtt.fi
www.vttresearch.com

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on lähes 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: www.vtt.fi,  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram