Lähiseudun uusiutuvan energian kohteet helposti Repowermap-karttapalvelusta

Kansalaisia ja yhteisöjä kiinnostavat lähialueella tehdyt energiavalinnat ja niistä saadut kokemukset. Repowermap on EU:n tukema maksuton karttapalvelu tiedon jakamista varten. Kuka tahansa voi syöttää kartalle tietoa toteuttamastaan uusiutuvan energian käyttökohteesta ja tarkastella tietoja muiden kohteista ja ratkaisuista.

Maksuttoman ja helppokäyttöisen Repowermap-karttapalvelun tavoitteena on kannustaa yrityksiä, yhteisöjä ja yksityisiä ihmisiä käyttämään uusiutuvaa energiaa ja parantamaan energiatehokkuutta. Tällä hetkellä kartalle on merkitty noin 1000 suomalaista ja lähes 30 000 eurooppalaista uusiutuvan energian käyttökohdetta.

Oman lähiympäristön esimerkkikohteet löytyvät helposti karttapalvelusta. Karttaan voi valita näkymän itseä kiinnostavista energiateknologioista.

Karttapalvelun ylläpitoon osallistuvat kaikki kartan omille sivuilleen liittäneet yhteisöt. Palvelua voi hyödyntää oman myös toimialansa tai energiakohteensa esittelyssä.

VTT huolehtii karttapalvelun toiminnasta ja levittämisestä Suomessa. Teknisestä toteutuksesta ja ylläpidosta vastaa yleishyödyllinen Verein repowermap.eu-järjestö. Kehitystyössä on mukana myös eurooppalaisia uusiutuvan energian järjestöjä ja muun muassa WWF.

Tutustu karttapalveluun: www.vtt.fi/repowermap!

Mediamateriaali verkossa: http://www.vtt.fi/news/2014/28012014_repowermap.jsp

Teemu Vesanen, tutkija
teemu.vesanen@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Joka kolmas suomalainen teknologiainnovaatio sisältää VTT:n osaamista. VTT:llä työskentelee 2900 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 320 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.