Langattomat ratkaisut korvaamaan langallisia kotiin ja kulkuvälineisiin

VTT kehittää yhdessä yritysten kanssa uusia langattomia ja yhteentoimivia ratkaisuja älykkäiden kaupunkien ja infrastruktuurien käyttöön eurooppalaishankkeessa. Teknologialla halutaan sujuvoittaa kuluttajan arkea parantamalla fyysisten ympäristöjen toimivuutta niin kotona, konttorissa kuin liikenteessäkin.

Tarkastelun kohteina ovat rakennukset, autot, junat ja ilmailu, joissa langattomalla ja yhteentoimivalla teknologialla halutaan korvata langallinen teknologia.

Teknologian tutkimuskeskus VTT vastaa kolmevuotisessa Dewi (Dependable Embedded Wireless Infrastructure) -hankkeessa rakennussektorista partnereinaan suomalaisyritykset Silverskin, Ouman, Centria ja L&T. Tavoitteena on kehittää ratkaisuja suomalaisten ja eurooppalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa tehokkaampaan ja laadukkaampaan kiinteistöjen hallintaan.

Ennakoivalla huollolla arviolta jopa 20 % säästöt ylläpitokustannuksiin

Nyt hankkeen puolivälissä on mm. luotu esineiden internetin eli IoT-teknologioiden päälle uusia ratkaisuja, jotka parantavat asukasviihtyvyyttä ja rakennusten energiatehokkuutta. Ylläpitokustannuksissa ennakoivilla huoltotoimenpiteillä tavoitellaan jopa 10 – 20 % säästöjä vuodessa.

”Käyttäjälle sisätilaolosuhteiden seuranta näkyy esimerkiksi miellyttävämpänä sisäilmana, valaistuksena ja pienentyneenä energialaskuna. Kiinteistönhuoltoyhtiöille ratkaisut tarkoittavat mahdollisuutta tehostaa huoltotoimintaa reaaliaikaisen etävalvonnan ja automaattisen ohjauksen avulla. Tarpeettomat huoltokäynnit voidaan minimoida ja silti säilyttää tai parantaa asukastyytyväisyyttä”, sanoo tutkimustiimin vetäjä Marjaana Komi VTT:ltä.

Muita rakennussektorin esimerkkejä ovat päätelmät turvallisuuskriittisistä tilanteista, kuten kemikaalionnettomuuksista tai tulipaloista. Ääritilanteissa, esimerkiksi terroristihyökkäyksissä, voidaan käyttää mm. kasvojentunnistusmenetelmiä tai minihelikoptereita.

Hankkeessa etsitään myös aktiivisesti toimialojen välistä langattomien teknologioiden soveltamista ja hyödyntämistä. Tarkoituksena on esimerkiksi tarkastella, miten ilmailussa käytettyjä ratkaisuja voitaisiin soveltaa junissa.

EU:n ja kansallisten toimijoiden rahoittamassa Dewi-projektissa on kaikkiaan 58 osapuolta 11 eri maasta. Koordinaattorina toimii Virtual Vehicle Itävallasta.

Projektin nettisivut: http://www.dewiproject.eu/

Marjaana Komi, tutkimustiimin vetäjä
marjaana.komi@vtt.fi

Jani Koivusaari, tutkija
jani.koivusaari@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.