LED-valaistuksen energiankulutus yli 40 % pienemmäksi

Suomalaiset kehittämässä älykkään LED-valaistuksen läpimurtoteknologioita

Suomalaisyritykset ovat kehittäneet VTT:n johdolla uutta teknologiaa LED-valaistukseen osana eurooppalaista Enlight-hanketta. Hankkeen tuloksena syntyi mm. älykäs ja energiatehokas valaisujärjestelmä, jonka avulla energiankulutusta onnistuttiin vähentämään yli 40 % nykyisestä. VTT:n toteuttamassa toimistovalaistusdemossa energiansäästötavoite saavutettiin kirkkaasti, sillä pääosin loistelampuilla toteutettuun lähtötilanteeseen verrattuna energiaa säästyi yli 60 %.

Kolme- ja puolivuotisessa projektissa kehitettiin uusia teknologioita älykkäisiin LED-valaisimiin ja valaistuksen ohjausjärjestelmiin yhdessä lähes kolmenkymmenen johtavan eurooppalaisen yrityksen ja tutkimuslaitoksen kanssa.

Enlight-projektin keskeinen tulos oli ”Internet of things” -periaattein toimiva älykäs ja energiatehokas valaisujärjestelmä, jonka avulla valaistuksen energiankulutusta onnistuttiin vähentämään yli 40 % verrattuna nykyisiin ratkaisuihin - erityisesti jälkiasennettaviin LED-lamppuihin - heikentämättä käyttäjän valaistuskokemusta.

Tulos todennettiin kolmessa koeasennuksessa, joista yksi rakennettiin VTT:n tiloihin Ouluun. Yhteensä VTT:n, Philipsin ja OSRAMin demonstraatioihin asennettiin noin 200 valaisinta ja noin 1000 toiminnallista moduulia, joiden kehittämisessä suomalaisilla yrityksillä oli merkittävä rooli. Helvar ja PKC Electronics toteuttivat Enlight-valaisimien korkean hyötysuhteen teholähteet, ja

Valopaa toimitti niihin integroidut sensorit. Lisäksi There osallistui järjestelmäarkkitehtuurin kehittämiseen.

VTT:n toimistovalaistukseen keskittyvässä demossa energiansäästötavoite saavutettiin loistavasti. Pääosin loistelampuilla toteutettuun lähtötilanteeseen verrattuna energiansäästö oli jopa yli 60 %. Säästö perustui energiatehokkaaseen LED-teknologiaan sekä sensoreita hyödyntävään automaattiseen ohjaukseen.

Demotilassa tehdyt valomittaukset osoittivat, että Enlight-asennus toteutti tarkoituksenmukaisen ja tasaisesti jakautuneen valaistuksen riittävällä valotasolla. Valaistus oli onnistunut myös tilan käyttäjien mielestä, sillä energian säästöstä huolimatta käyttäjätyytyväisyys jopa parani toteutetun asennuksen avulla lähtötilanteeseen verrattuna. Koko hankkeen yhteenvetona Enlight-valaisujärjestelmä päihitti energiatehokkuudessa selvästi 2014 tason vertailukohteet ja sai hyvät käyttäjäarvioinnit myös valon laadun suhteen kaikissa kolmessa demonstraatiokohteessa.

Hanke oli osittain Euroopan Unionin ja EU-maiden rahoittama, ja se palkittiin ansioistaan puolijohteisiin perustuvan teknologian kehittäjänä ENIAC 2014-innovaatiopalkinnolla. Suomen osalta hanketta koordinoi VTT. Mukana olevat suomalaisyritykset edustivat valaistustoimialan lisäksi elektroniikan suunnittelu- ja sopimusvalmistuspalveluja sekä kodin automaatioratkaisuja.

Suomesta hankkeeseen osallistuivat VTT, Helvar Oy Ab, PKC Electronics, There Corporation ja Valopaa Oy. Muut 22 toimijaa olivat Alankomaista, Italiasta, Saksasta ja Ranskasta.

Linkki demoja esitteleviin videoihin:

Janne Aikio
janne.aikio@vtt.fi

Helvar Oy Ab
Max Björkgren
max.bjorkgren@helvar.com

PKC Electronics Oy
Olli-Pekka Jokitalo
olli-pekka.jokitalo@pkcgroup.com

There Corporation
Juha Stenberg
juha.stenberg@therecorporation.com

Valopaa Oy
Ari Mattila
puh.
ari.mattila@valopaa.com

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4.000.000 tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.