LED-valomainoksista kevyitä ja taipuisia

VTT on mukana eurooppalaishankkeessa kehittämässä uudenlaisia LED-mainostauluja, joissa yhdistyvät taipuisuus, edullisuus ja edistyksellinen optinen laatu. Projektissa toteutetaan esimerkiksi LED-näyttö, joka luo katsojalle 3D-kokemuksen ilman tähän tarkoitettuja laseja.

Vuoden alussa alkaneessa OptIntegral-hankkeessa hyödynnetään hybridi- eli ruiskuvaluun ja joustavaan elektroniikkaan perustuvaa valmistusprosessia, jonka avulla LED-näyttöjä voidaan valmistaa nykyistä edullisemmin ja myös laadukkaammin paremmalla resoluutiolla. Valmistuksessa optiikka toteutetaan ruiskuvaluprosessissa suoraan joustavan LED-alustan päälle. Näin näytöistä saadaan energiatehokkaita, hyvin kevyitä, taipuisia ja jopa kolmiulotteisia. Kolmevuotisessa projektissa kehitetään esimerkiksi taipuisa valomainos, joka sopii liikennevälineisiin ja muihin 3D-muotoja ja keveyttä vaativiin sovelluksiin.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy toteuttaa näyttöihin taipuisat LED-alustat, jotka valmistetaan rullalta rullalle -prosessissa. Tämän lisäksi tulevaisuuden visiona VTT kehittää tekniikkaa, jossa ruiskuvalu on integroitu suoraan alustanvalmistusprosessiin. Näin on mahdollista saavuttaa massatuotanto ja huomattavat kustannussäästöt tulevaisuudessa.

Suomesta hankkeessa on VTT:n lisäksi mukana myös Neonelektro Oy.

Hanketta koordinoi Fundació Privada Ascamm (ASCAMM) ja lisäksi konsortioon kuuluvat Simulacions Optiques SL (Snell) ja Asociación Española de Normalización y Certificación (AENOR) Espanjasta, LumyComp design ja Megatex Commerce Ltd Bulgariasta, Holografika Hologramelőállító FEJLESZTO és Forgalmazó Kft. Unkarista ja University of Bath Isosta-Britanniasta.

Tutkija Eveliina Juntunen
eveliina.juntunen@vtt.fi

Neonelektro
Tuotekehityspäällikkö Esa Hämäläinen
Puh. +358 0 50 463 8242
esa.hamalainen@neonelektro.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.