LEHDISTÖTIEDOTE: VTT:n selluloosamateriaalien muotoilukilpailun voitto Anneli Auraselle ja Heta Kupsalalle

VTT:n Design the Cellulose Hackathon -kilpailun pääpalkinto on myönnetty 13.9.2017 Anneli Aurasen ja Heta Kupsalan muodostamalle tiimille biomateriaaleja yhdistävästä selkärepusta. Helsinki Design –viikon ohjelmaan kuuluvassa kilpailussa kehitettiin uusista biomateriaalaeista tuotekonsepteja: esimerkiksi huonekaluja, pakkauksia ja käyttöesineitä.

VTT kutsui kesällä muotoilijoita Hackathon-kilpailuun suunnittelemaan biopohjaisista materiaaleista kiinnostavia tuotteita. Tiimit saivat 48 tuntia aikaa ja erilaisia materiaaleja, joista oli määrä luoda prototyyppi asiantuntijaraadille esiteltäväksi. Materiaaleja olivat esimerkiksi puupohjainen selluloosa, nanoselluloosa, vaahdotettu puukuitu ja biokomposiitit.

Kilpailuun osallistui kahdeksan tiimiä, jotka onnistuivat hyödyntämään monipuolisesti annettuja biomateriaaleja. Ideat liittyivät muun muassa materiaalien kierrättämiseen, asuste- ja kenkäsuunnitteluun, huonekaluihin, pakkaamiseen ja kodin jätteiden hyödyntämiseen. Kilpailuun osallistui kahdeksan opiskelijoista ja kokeista ammattilaista koostuvaa tiimiä Suomesta ja ulkomailta.

Kilpailun voitti tiimi, jonka jäsenet ovat Metropolia Ammattikorkeakoulussa vestonomiksi opiskeleva Anneli Auranen ja Lapin yliopistosta valmistunut taiteen maisteri Heta Kupsala.

”Uskomme, että uusilla teknologioilla valmistetuilla selluloosakuiduilla on mullistava vaikutus muotiteollisuudessa”, toteavat Kupsala ja Auranen. Heidän haaveenaan on hyödyntää suunnittelussa uusia, innovatiivisia materiaaleja ja käynnistää liiketoimintaa, jossa ekologisuus ja eettisyys yhdistyvät estetiikkaan.

”Kilpailu oli erittäin hyvätasoinen ja kilpailijat olivat käyttäneet monipuolisesti ja luovasti tarjolla olleita materiaaleja. Tuomariston työ ei ollut helppo, mutta voittajajoukkueen valintaan vaikutti vahvasti se, että he olivat innovatiivisesti yhdistäneet materiaaleja ja luoneet niistä uusia yhdistelmiä”, toteaa tuomariston puheenjohtaja Jussi Manninen.

Voittajatiimi saa palkinnoksi 3000 euroa sekä matkan CEPI:n European Paper Week -tapahtumaan Brysseliin. Matka sisältää mahdollisuuden esitellä ideansa tapahtuman näyttelyssä.

Kilpailuraadin jäseninä toimivat Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen, muotoilija Kati Heinonen Perhosvaikutus Oy:stä, Design-museon johtaja Jukka Savolainen ja VTT:n liiketoiminta-alueen johtaja Jussi Manninen. Arviointikriteerejä olivat esteettisyys, idean uutuusarvo, sen teollinen skaalattavuus ja käyttökelpoisuus, kestävyys sekä tiimin osoittama innostus tehtävään.

MEDIAMATERIAALI:

Kuva 1.
VTT:n Design the Cellulose Hackathon -kilpailun voittajatiimi Heta Kupsala ja Anneli Auranen.

Kuva 2.
Biomateriaaleja yhdistävä selkäreppu.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Tutkimusjohtaja Tiina Nakari-Setälä
tiina.nakari-setala@vtt.fi, puh. 040 8215794

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on yksi Euroopan johtavista tutkimus- ja teknologiaorganisaatioista. Tuotamme teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseemme pohjautuvia innovaatiopalveluja asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme. Käytämme vuosittain 4 000 000 tuntia aivovoimaa uusien älykkäiden teknologioiden, kilpailukykyä tehostavien ratkaisujen sekä innovatiivisten palvelujen tuottamiseen. Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram.