Lehdistötiedote: VTT sijoittaa lisää puolijohdetutkimukseen ja -valmistukseen Espoon Micronovassa

VTT näkee elektroniikkateollisuudessa kasvumahdollisuuksia Suomessa ja kehittää tutkimus-, kehitys- ja tuotantokyvykkyyksiään Micronovan puolijohdevalmistuksen tiloissa Espoossa. Lisäinvestoinnit parantavat tutkimuksen edellytyksiä ja laitteistoja sekä antavat VTT:lle mahdollisuuden valmistaa piikiekkoja entistä paremmin pieninä ja keskisuurina erinä, vapaata kapasiteettia tehokkaasti hyödyntäen.

”Suomessa ja globaaleilla markkinoilla toimiva elektroniikkateollisuus näyttää olevan kasvu-uralla, esimerkiksi teollisen internetin ja terveysteknologian alueilla. Näemme VTT:n roolin kasvavan teollisten yritysten kumppanina erityisesti mikrosysteemiteknologioiden, piifotoniikan sekä painetun elektroniikan tutkimuksessa ja innovaatioissa”, arvioi Petri Kalliokoski, VTT:n tietointensiivisten tuotteiden ja palvelujen liiketoimintajohtaja.

”VTT on ollut useiden vuosien ajan suomalaisten ja kansainvälisten yritysten kumppani uusien komponenttien suunnittelussa ja puolijohdetuotannon prosessien kehittämisessä. Meille on tämän ansiosta kertynyt ainutlaatuista mikroelektroniikan komponenttien, piifotoniikan ja säteilydetektorien tuotannon ja teknologian osaamista. Uudet laitteisto- ja henkilöstöinvestoinnit auttavat meitä uudistamaan tutkimustoimintaamme ja tuottamaan teollisesti näitä tuotteita vaativille lääke-, auto- ja tietoliikennemarkkinoilla toimiville asiakkaillemme”, Micronovan valmistuspalveluista vastaava, Memsfab Oy:n toimitusjohtaja Howard Rupprecht kuvaa alan kasvavia mahdollisuuksia.

Micronovan uudet valmistuspalvelut pitävät sisällään VTT:n tytäryhtiön Memsfab Oy:n, joka toteuttaa tilaustuotannon VTT:n T&K-hankkeiden rinnalla. Investoinnit sisältävät uusia laitteistoja, uusia tuotannon ja valmistuksen tiimejä ja erilaisia laadun- ja  tuotantoprosessien parannuksia. Nämä investoinnit hyödyttävät myös suomalaista tutkimusta ja tuoteyhtiöitä, jotka käyttävät Micronovan tiloja omassa tuotannossaan. VTT:n yritysyhteistyö T&K-hankkeissa on jatkossakin keskeinen osa toimintaa.

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Petri Kalliokoski, liiketoiminta-alueen johtaja, Tietointensiiviset tuotteet ja palvelut
Petri.kalliokoski@vtt.fi puh. 0405267122

VTT Memsfab Oy
Howard Rupprecht, toimitusjohtaja, VTT Memsfab Oy ja Liiketoiminnan kehitysjohtaja, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
howard.rupprecht@vtt.fi, puh. 0407360685

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.