Mediakutsu EcoGrad-hankkeen julkistusseminaariin Pietarissa 11.5.2011 Pietari ottaa suomalaisopein ensiaskeleitaan ekologisessa aluesuunnittelussa

Kutsumme toimituksenne Venäjän kirjeenvaihtajan tai muun edustajan Finnoden järjestämään Pietarin alueen energiatehokasta ja ympäristöystävällistä rakentamista kehittäneen EcoGrad – hankkeen julkistusseminaariin.

Seminaari pidetään 11.5.2011 kello 9.30 – 14.30 Suomen Pietarin konsulaatissa osoitteessa Preobrazhensky pereulok 4.

VTT kehitti EcoGrad – Ekotehokkaan kaupunkialueen toteuttaminen Pietarissa – hankkeessa mallin Pietarin ekologiseen aluesuunnitteluun. Malliin kuuluu tiivis kaupunkirakenne, liikkumisen tarpeen minimointi, julkisen ja kevyen liikenteen käytön maksimointi, energiankulutuksen minimointi, uusiutuvan energian hyödyntäminen mahdollisimman tehokkaasti sekä kestävät jäte- ja vesihuoltoratkaisut.

Hankkeessa valmisteltiin myös suunnitelmat Pietarin kolmen pilottialueen rakentamiseksi. Nyt näille aluerakennushankkeille etsitään toteuttajia.

Pietarissa ekologisen suunnittelun periaatteita tukee, että kaupungissa rakennetaan tiiviisti ja määräyksissä vaaditaan, että päivittäisten palvelujen on sijaittava asukkaiden lähellä. Sen sijaan teknisessä, taloudellisessa ja hallinnollisessa mielessä Venäjällä on vielä kehitettävää. Energiatehokas rakentaminen on vielä kehityksen alkuvaiheessa ja uusiutuviin energialähteisiin perustuvat energiajärjestelmät ovat melko tuntemattomia.

Aikaisemmin Suomen vienninedistäminen on keskittynyt rakennusmateriaalien ja valmiiden rakennustuotteiden toimituksiin. Nyt Venäjällä on ilmennyt yhä enemmän tarvetta kokonaisten palvelukonseptien kehittämiseen.

Tervetuloa

Finnode

Johtaja Timo Koponen
Timo.Koponen@finnode.fi

Lisätietoja EcoGrad-hankkeesta:

Tiimipäällikkö Åsa Nystedt
Asa.Nystedt@vtt.fi

Ilmoittautumiset 10.5. 2011 mennessä
VTT, mediasuunnittelija Sirpa Posti, Puh. 040 735 4393 , Sirpa.Posti@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.