Mediakutsu ti 21.11. klo 13: Vihreästä vedystä ja hiilidioksidista kehitettyä sähköpolttoainetta testataan ensimmäistä kertaa traktorissa Nokialla

VTT:n ja yrityskumppaneiden E-fuel-hankkeessa on kehitetty konsepti, jolla sähköpolttoainetta on tuotettu vihreästä vedystä ja hiilidioksidista eri menetelmiä yhdistämällä. Polttoainetta testataan tulevana tiistaina 21. marraskuuta ensimmäistä kertaa käytännössä dieselkäyttöisessä traktorissa AGCO Powerin Linnavuoren tehtaalla Nokialla. Uusi sähköpolttoaine sopii myös vaikeasti sähköistettäviin kulkuneuvoihin, ja on siksi merkittävä askel kestävien polttoaineratkaisujen kehityksessä.

Tervetuloa mukaan seuraamaan sähköpolttoaineella kulkevan traktorin koeajoa ja kuulemaan, kuinka uudet polttoaineratkaisut muuttavat liikennettä Suomessa kestävämmäksi!

Aika: tiistai 21.11. klo 13.00
Paikka: AGCO Power Oy, Linnavuorentie 8–10, Linnavuori, Nokia

Testaustilaisuudessa AGCO Powerin dieselmoottorilla varustettu traktori tankataan sähköpolttoaineella ja ulkona tapahtuvan testiajon aikana mitataan ja analysoidaan muun muassa polttoaineen kulutus sekä pakokaasupäästöistä syntyvän hiilidioksidin, typen oksidien, pienhiukkasten ja muiden päästöjen määrä. Arvioimme myös sähköpolttoaineen kustannuksia suhteessa perinteisiin fossiilisiin polttoaineisiin.

Ohjelma:

klo 13.00 Puheenvuorot

Juha Lehtonen, tutkimusprofessori, VTT
Kari Aaltonen, tuotekehitysjohtaja, AGCO Power

klo 13.30 Kahvi

klo 14.00 Traktorin tankkaus ja testiajelu

Tilaisuus järjestetään suomeksi.
Ilmoitathan tulostasi osoitteeseen pepita.wakkola@vtt.fi. Lämpimästi tervetuloa!

Pepita Wakkola, viestintäpäällikkö
Puh. 050 360 7242, pepita.wakkola@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on 80 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious

Lue lisää: vttresearch.com/fi,  X@VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram