Muistutuskutsu: Tuulivoima nousee - mitä tekee Suomi?

Tuulivoima elää maailmalla vahvaa kasvukautta. Muun muassa Yhdysvallat, Kiina ja Euroopan unioni investoivat siihen voimakkaasti. Viime vuonna tuulivoimatuotanto kasvoi maailmanlaajuisesti 22 prosenttia. Tuulivoimainvestoinnit ovat nyt noin 50 miljardia euroa vuodessa, ja niiden arvioidaan kaksinkertaistuvan viiden vuoden aikana.

Euroopan pienimpiin tuulivoimamaihin kuuluva Suomi on sitoutunut kymmenkertaistamaan tuotantonsa vuoteen 2020 mennessä. Miten tavoitteeseen päästään? Mihin tuulivoimaa voidaan Suomessa rakentaa ja onko sen haittoihin, kuten meluun, mahdollista vaikuttaa? Miten suomalaisyritykset voivat hyötyä maailmanlaajuisesta tuulivoimabuumista?

Näihin aiheisiin paneudumme VTT:n media-aamiaisella tiistaina 29.3. kello 10.00–11.30 Espoon Otaniemessä (Metallimiehenkuja 2). Tilaisuudessa VTT:n tutkimuskoordinaattori Hannele Holttinen esittelee tuulivoiman nykytilaa, tavoitteita ja haasteita energiantuotannolle Suomessa, Euroopassa ja maailmalla. Asiakaspäällikkö Esa Peltola kertoo puolestaan, minkälaista osaamista Suomella on tarjota tuulivoimarakentajille erityisesti arktisissa ilmasto-oloissa.

Tervetuloa kuulemaan ajankohtaista tuulivoima-asiaa!

Pikaiset ilmoittautumiset: vtt.info@vtt.fi tai tiedottaja Mirkka Isotalo puh. 040 8681748

Esa Peltola
Asiakaspäällikkö
esa.peltola@vtt.fi

Hannele Holttinen
Tutkimuskoordinaattori
hannele.holttinen@vtt.fi

Sakari Sohlberg
Tiedotuspäällikkö
sakari.sohlberg@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 2900 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 280 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.