Muotoiltavia ja edullisia kosketuspaneeleita kovaan käyttöön

Kestää aina kännyköistä kaivinkoneisiin

VTT:ltä alkunsa saanut TactoTek Oy kehittää kestäviä ja muotoiltavia optisia kosketuspaneeleita, jotka soveltuvat kulutuselektroniikkaan, kuten kännyköihin ja tablet-tietokoneisiin, sekä teollisuuden tarpeisiin. Kosketuspaneelit tulevat ennen pitkää yleistymään muuallakin – aina kahvinkeittimistä leluihin ja kaivinkoneisiin. VTT:n ja TactoTekin uudenlainen valmistusteknologia voi lähitulevaisuudessa muuttaa maailman kosketuspaneelimarkkinat.

VTT-lähtöisen spin-off-yrityksen toiminta perustuu nykytekniikasta poikkeavaan, uudenlaiseen valmistusteknologiaan. Siinä yhdistyvät sekä painettu- että perinteinen elektroniikka ja ruiskuvalu siten, että elektroniikka upotetaan kokonaan muovielementin sisään.

Uudenlainen kosketuspaneeli voi olla myös osa laitekuorta. Näin elektroniikkaa ja toiminnallisuutta voidaan siirtää kuorirakenteen sisään, jolloin elektroniikka on paremmin suojassa ja toisaalta vapauttaa tilaa muualta laitteesta.

Etuja kuluttajalle ovat erityisesti kosketuspaneelien kestävyys, edullisuus ja muotoiltavuus. Esimerkiksi kaarevuus on hyvä etu joissakin erityislaitteissa, kuten autojen näytöissä, joissa se vähentää heijastuksia.

TactoTek käy parhaillaan neuvotteluja alan johtavien matkapuhelinvalmistajien kanssa. Yhtiö on keskustellut yhteistyöstä myös eurooppalaisten ajoneuvo- ja työkonevalmistajien kanssa.

Teknologia on nyt tuotekehitysvaiheessa. Massatuotanto on mahdollista noin vuoden kuluessa.

Voimakkaassa kasvussa olevat kosketusteknologiamarkkinat mahdollistavat jopa miljardien liikevaihdon. Eniten kysyntää on Taiwanissa, mutta myös muualla Kaukoidässä ja USA:ssa.

TactoTek sai alkunsa VTT:ltä Oulusta, jossa kehitetään erityisesti painetun elektroniikan teknologiaa. TactoTek on juuri saanut jatkorahoitusta toiminnalleen VTT Venturesilta ja Conor Venture Partnersilta.

Media-aineisto: http://www.vtt.fi/news/2012/24102012.jsp

Antti Keränen
Erikoistutkija, VTT

Teknologiajohtaja, TactoTek Oy
antti@tactotek.com

Mika Karilahti
Toimitusjohtaja, TactoTek Oy
mika.karilahti@tactotek.com

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.