Myös kännyköitä pienemmät laitteet ladataan pian langattomasti

Yhä useammat matkapuhelimet latautuvat pian langattomasti. VTT laajentaa yhdessä alan johtavien teknologiayritysten ja standardointijärjestöjen kanssa langattoman latauksen sovellusaluetta nyt myös matkapuhelinta pienempiin kannettaviin laitteisiin, kuten kännyköiden lisälaitteisiin, rannekelaitteisiin, langattomiin hiiriin ja antureihin. Tämä onnistuu yhdistämällä langaton tehonsiirto NFC-tunnisteteknologiaan, mikä mahdollistaa kustannustehokkaan ja kompaktin kokonaistoteutuksen.

Kuluttajien tarve ladata ja ylläpitää erilaisten kannettavien laitteiden akkuja aina ja kaikkialla kasvaa koko ajan. Seuraavan viiden vuoden kuluessa langaton lataus löytää tiensä yhä useampiin mobiililaitteisiin. Ensimmäiset langatonta latausta käyttävät matkapuhelimet ovat jo markkinoilla. Tästä esimerkkinä ovat johtavien matkapuhelinvalmistajien äskettäin tekemät uudet älypuhelinjulkistukset, joissa useissa langaton latausmahdollisuus on sisäänrakennettuna vakio-ominaisuutena tai lisättävissä puhelimen erikoiskuorilla.

Mobiililaitteiden ominaisuuksien yleinen lisääntyminen on mm. aiheuttanut kustannuspaineita, kasvattanut tehonkulutusta ja tuonut uusia haasteita laitteiden pitämisessä riittävän kompakteina. Langattoman tehonsiirron yhdistäminen NFC-teknologiaan (Near Field Communication) mahdollistaa langattomien latauspiirien entistä kompaktimman ja kustannustehokkaamman toteutuksen, minkä merkitys korostuu erityisesti pienten laitteiden kohdalla. NFC-laitteet voivat lähitulevaisuudessa ottaa langattomasti sähkötehoa vastaan ja toimia myös langatonta sähkötehoa lähettävinä latausalustoina.

Haasteena ovat mm. nykyiset NFC:n antennipiirit, joita ei ole optimoitu tehokkaaseen langattomaan energiansiirtoon. NFC-latauksen tuominen kaupallisiin tuotteisiin edellyttää teknologiakehityksen lisäksi NFC-standardin täydentämistä siten, että se tukee myös avoimien rajapintojen toteutusta sekä langattomasti ladattaviin että lataustehoa lähettäviin laitteisiin. Tämä työ on jo käynnissä NFC Forumissa.

Erikoistutkija Esko Strömmer
esko.strommer@vtt.fi

Kuva 1: Tulevaisuudessa pienet laitteet asetetaan vaikkapa kotona latausalustana toimivan PC:n päälle.

Kuva 2: VTT kehittää NFC-teknologiaan perustuvaa langatonta latausteknologiaa. Kuvassa NFC-pohjainen latausalusta.

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.