Puupohjaisten tekstiilikuitujen tuotannon lisääminen mahdollista Euroopassa uusilla kestävän kehityksen teknologioilla

Lehdistötiedote 18.6.2019

Puusta vihreillä kemikaaleilla ja teknologioilla tekstiilikuituja kehittävä GRETE-projekti sai 2,6 miljoonan euron rahoituksen EU:n BBI JU -verkostolta ( Bio-based Industries Joint Undertaking BBI JU). Projektissa kehitetään puukuituja hyödyntävälle eurooppalaiselle tekstiiliteollisuudelle uusia teknologioita, joilla on mahdollista lisätä sellupohjaisten tekstiilikuitujen tuotantoa Euroopassa.

GRETE-projektin (Green chemicals and technologies for the wood-to-textile value chain) tavoitteena on poistaa pullonkauloja, jotka jarruttavat puusta tekstiilikuituja muokkaavien arvoketjujen luomista. Projektissa kehitetään innovatiivisia teknologioita selluloosan muokkausta ja liuottamista sekä kuidun laadun parantamista varten.

Nykyisin sellupohjaisten tekstiilikuitujen tuotantoon käytettävissä oleva raaka-ainepohja on varsin rajallinen, sillä yleisesti käytetään vain liukosellun valmistukseen kelpaavaa puumassaa. Projekti pureutuu asiaan laajentamalla synteettisten selluloosakuitujen valmistuksessa käytettävää raaka-ainepohjaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

“Nykyistä kestävämmin valmistetuille tekstiilikuiduille on kova kysyntä, ja puupohjaiset tekstiilikuidut ovat yksi erittäin potentiaalinen kehityspolku. GRETE-projektissa etsimme ja kehitämme nykyistä parempia teknologioita puusta tekstiilikuituja muokkaavan arvoketjun tarpeisiin”, toteaa Metsä Springin toimitusjohtaja Niklas von Weymarn.

Nykyisten kaupallisten keinokuitujen, kuten selluloosaviskoosin ja lyocellin, valmistus perustuu liuotusjärjestelmiin, joissa käytetään myrkyllisiä ja herkästi räjähtäviä kemikaaleja. GRETE-teknologiat sen sijaan parantavat selluloosasta valmistettujen keinokuitujen valmistuksen turvallisuutta, kestävyyttä ja toteutettavuutta.

Nykyisessä tekstiilien valmistusketjussa on useita vaiheita, kuten jälkikäsittelyt ja tekstiilien värjäys, jotka saastuttavat makean veden varantoja. Kuidut, joissa on uudenlaisia toiminnallisia ominaisuuksia, avaavat mahdollisuuksia kohdennettujen ja vettä säästävien jälkikäsittelytekniikoiden käyttämiselle.

Portugalilaisen Altri SA:n innovaatioista ja teknologisesta kehityksestä vastaava johtaja Gabriel Sousa: “Osallistumalla GRETE-hankkeeseen Altri AS:n tytäryhtiö Celbi SA oppii ymmärtämään paremmin puumassasta valmistettujen selluloosatekstiilien valmistusketjua ja siihen käytettyjä teknologioita. Samalla saamme lisätietoa tärkeimmistä vaatimuksista ja teknisistä yksityiskohdista, joita tulevaisuuden markkinat asettavat. Celbi pyrkii myös selventämään näkemystään selluloosapohjaisten tekstiilikuitujen valmistuksessa käytettyjen ionisten nesteiden käyttökelpoisuudesta.”

Projektissa kehitetään kestäviä ja vihreitä teknologioita eurooppalaisen teollisuuden tarpeisiin.

Hanketta koordinoi VTT. Kumppanit: Helsingin yliopisto, Universität für Bodenkultur Wien, Universidade de Aveiro, Metsä Fibre Oyj, Celbi SA, Material Connexion Italia SRL ja Vertech Group.

Stina Grönqvist, projektipäällikkö, Principal Investigator, puh. 040 8207508, stina.gronqvist@vtt.fi

Ali Harlin, tutkimusprofessori, puh. 040 5332179, ali.harlin@vtt.fi

Paula Sarsama, erikoistutkija, puh. 044 278 0319, paula.sarsama@vtt.fi

Matti Siika-aho, johtava tutkija, puh. 040 5609483, matti.siika-aho@vtt.fi

Paula Bergqvist, viestinnän asiantuntija
Puh. 020 722 5161, paula.bergqvist@vtt.fi

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 268 miljoonaa euroa.

VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat.

VTT – beyond the obvious.

Lue lisää: www.vtt.fi  Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube ja Instagram. Kuvat ja videot löydät VTT:n kuvapankista.