Spinnova kehittää kuusi- ja mäntykuiduista ympäristöystävällistä kuitulankateknologiaa

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n uusin spin-off on Jyväskylässä tammikuussa toimintansa aloittanut tutkimus- ja tuotekehitysyritys Spinnova Oy. Se kehittää VTT:llä alkunsa saanutta kuitulankateknologiaa. Menetelmä poikkeaa merkittävästi perinteisistä langan valmistusteknologioista, koska siinä ei tarvita kemiallisia, energiaa ja vettä kuluttavia työvaiheita.

Spinnovan teknologian ideana on kehrätä lanka suoraan puukuiduista. Menetelmä soveltuu erityisesti kotimaisten pitkäkuituisten puulajien - kuusen ja männyn - jalostamiseen. Kyseessä on ainut teknologia, jolla voidaan valmistaa lankaa suoraan puukuiduista ilman kemiallista käsittelyä.

Yrityksen toimitusjohtajana toimii Janne Poranen, jolla on pitkä ura VTT:n kuituteknologian johtotehtävissä. Menetelmän ideoinut Juha Salmela työskentelee yrityksen teknologiajohtajana.

Spinnovan puukuitulankahanke voitti helmikuussa työ- ja elinkeinoministeriön biojalostamokilpailun.

Spinnova on kerännyt 1,95 miljoonan euron sijoituksen. Rahoittajina ovat VTT Ventures, itävaltalainen Lenzig AG, sijoitusyhtiö FIM:n hallituksen jäsen Markku Kaloniemi, Nokian entinen teknologiajohtaja Yrjö Neuvo, Esko Liirin perheen sijoitusyhtiö Besodos Oy sekä Small Giant -peliyhtiön toimitusjohtaja Timo Soininen.

www.spinnova.fi

Spinnova Oy
Toimitusjohtaja Janne Poranen
puh. 0400 138 711, janne.poranen@spinnova.fi

VTT Ventures Oy
Toimitusjohtaja Antti Sinisalo
puh. 0405248751, antti.sinisalo@vtt.fi

Milka Lahnalammi-Vesivalo
Viestintäpäällikkö
milka.lahnalammi-vesivalo@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.