Suomalaistutkijat löysivät eturauhassyövän leviämistä estäviä geenejä

Professori Johanna Ivaskan (Turun yliopisto ja VTT) tutkimusryhmä on seulonut kymmeniä eturauhassyöpiä löytäen geenihiljennyksiä, jotka estävät syöpäsolujen leviämistä elimistössä.

Tutkimus osoittaa, että laboratoriossa helposti mitattavissa oleva syöpäsolujen aktiivisuus on suoraan kytköksissä kyseisten syöpäsolujen kykyyn muodostaa etäpesäkkeitä. Tämän johdosta seulomalla eturauhassyöpäsolujen aktiivisuuttaa sääteleviä tekijöitä voidaan löytää uusia lääkekehityskohteita.

Tutkimuksessa kuvataan useita kymmeniä täysin uusia syöpäsolujen aktiivisuutta sääteleviä tekijöitä, ja kahden näistä (CD9 ja MMP8) hiljentämisellä voidaan suoraan vaikuttaa syöpäsolujen leviämiseen.

Professori Ivaskan tutkimusryhmän jäsenet Teijo Pellinen ja Juha Rantala käyttivät tässä tutkimuksessa VTT:n kehittämää solusiruseulontamenetelmää. Menetelmä mahdollistaa koko genomin kaikkien geenien vaikutusten tutkimisen vain yhdellä koejärjestelyllä.

Tutkimus on julkaistu solubiologian arvostetussa Journal of Cell Science -lehdessä.

Viite: Pellinen T, Rantala JK, Arjonen A, Mpindi JP, Kallioniemi O, Ivaska J. J Cell Sci. 2012 Feb 1;125(Pt 3):649-61. A functional genetic screen reveals new regulators of β1-integrin activity: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22389402

VTT perusti Lääkekehityksen biotekniikan osaamiskeskuksen Turkuun kymmenen vuotta sitten. Osaamiskeskuksen tutkijat selvittävät lääkeaineiden vaikutusmekanismeja ja kehittävät uusia lääkemolekyylejä ja diagnostiikan merkkiaineita. Tutkimuskohteina ovat erityisesti rinta- ja eturauhassyöpä. Kymmenen vuoden etappia juhlitaan 10.5.2012 juhlaseminaarissa Turussa.

Professori Johanna Ivaska
VTT ja Turun yliopisto
puh. 040 7203971
johanna.ivaska@vtt.fi

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.