Suurten pintojen ledituotteet markkinoille yhä nopeammin laadukkaampina ja edullisempina

Ajoneuvoista arkkitehtuuriin

VTT kehittää eurooppalaishankkeessa yhdessä suomalaisten Flexbrightin ja Lighting Design Collectiven kanssa uudenlaisia LED-valonlähteitä laajoille, taipuisille ja läpinäkyville alustoille. Massatuotantoon sopiva, helposti räätälöitävä ledikalvo mahdollistaa suurten pinta-alojen valaisun ja näyttöteknologian tuomisen mm. ajoneuvoihin, kasvihuoneisiin, kauppakeskuksiin ja arkkitehtuurivalaistukseen.

Kolmivuotisessa Delphi4LED-hankkeessa kehitetään LED-rakenteiden suunnittelu- ja simulointityökaluja, jotta ne vastaavat paremmin nopeasti uudistuvan valaistusteollisuuden ja valaistusta käyttävien tarpeita.

Lämmönhallinta on keskeinen LED-valaisimen suorituskykyyn ja luotettavuuteen vaikuttava tekijä. LED-komponentin toimintaan vaikuttavat sen sähköiset ja optiset ominaisuudet, joita nykyisillä suunnittelutyökaluilla on vaikea kokonaisvaltaisesti huomioida.

Uutena ratkaisuna kehitettävät simulointimallit huomioivat nämä tekijät yksinkertaistetussa muodossa, mikä säästää ohjelmistojen laskentakapasiteettia ja näin mahdollistaa entistä kokonaisvaltaisemman suunnittelun.

Vakioiduilla mittauksilla ledeistä tuotetaan sähköinen standardoitu datalehti, joka siirretään mallinnusohjelmaan. Näin suunnitteluvirheiden ja toistokierrosten lukumäärä vähenee ja tuotteet saadaan markkinoille entistä nopeammin, edullisempina ja parempilaatuisina.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n koordinoima Suomen konsortio soveltaa Delphi4LED-projektin tuloksia taipuisille, suuren pinta-alan läpinäkyville kalvorakenteille perustuvien LED-valonlähteiden kehittämisessä. Tällaiset täysin uudentyyppiset rakenteet mahdollistavat entistä ohuempien, muotoiltavien valaisin- ja näyttörakenteiden toteutuksen. Esimerkiksi monivärinen videotaulu voidaan integroida suorien tai kaarevien lasien väliin.

Hanketta koordinoi Philips Lighting Alankomaista. Lisäksi konsortioon kuuluvat alankomaalainen Technische Universiteit Eindhoven, belgialainen Havells Sylvania Lighting Belgium, ranskalaiset Magillem Design Services SAS, Ingélux, PISEO, Philips France ja Ecce’Lectro, unkarilaiset Budapest University of Technology & Economics ja Mentor Graphics Hungary sekä Mentor Graphics UK Isosta-Britanniasta ja Pi Lighting SARL Sveitsistä.

Projektin nettisivu: http://delphi4led.org/

Erikoistutkija Eveliina Juntunen
eveliina.juntunen@vtt.fi

Flexbright Oy
R&D Director Veli Heikkinen
veli.heikkinen@flexbright.fi

Lighting Design Collective Oy
Valaistussuunnittelija Jari Vuorinen
jari@LDCOL.com

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Twitter @VTTFinland, Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram ja Periscope.