TÄYDENNYS KLO 9 LÄHETETTYYN LEHDISTÖTIEDOTTEESEEN

VTT innostaa kuluttajia kehittämään lähiruokatuotteita Lahelta Hyvää! -tapahtumassa

VTT tutkii Lahdessa, miten kuluttajat saadaan mukaan kehittämään uusia tuotteita yhdessä tuottajien kanssa. Lahelta Hyvää! -lähiruokatapahtumassa selvitetään myös, vaikuttaako lähituottajien tunnettuuden lisääminen kuluttajien valintoihin.

Kuluttajat voivat tutustua lähiruokaan ja sen tuottajiin K-citymarket Paavolan Lahelta Hyvää! -tapahtumassa 3.–5.9.2013 (Kauppakatu 13, Lahti).

Lähiruokamaistiaisten lisäksi kuluttajat ovat tervetulleita osallistumaan uusien tuotteiden kehittämiseen tapahtumapaikalla. Tuotekehitykseen voi osallistua myös tuottajien ja kauppiaan Facebook-sivuilla. Kuluttajat voivat tapahtumassa mm. kertoa, millainen heidän unelmaleipänsä on tai miten he nauttivat kotijuustonsa. He voivat myös ideoida uusia panimotuotteita ja jäätelömakuja.

Tapahtumassa yleisö voi myös kurkistaa lähileipomoon, -juustolaan ja -panimoon kuvaesittelyiden muodossa.

VTT:n tutkimuksellisena tavoitteena tapahtumassa on kehittää kestävää liiketoimintaa ja erityisesti lähi- ja luomuruuan yhteiskehittämisen mallia, josta sekä asiakkaat, tuottajat ja kauppias voivat hyötyä.

Tapahtumaan osallistuvat muun muassa Nastolan Kotijuusto, Pienpanimo Teerenpeli ja Viipurilainen kotileipomo. Virtuaalimartat ry. on mukana verkon kautta.

Lahelta Hyvää! -tapahtuma on osa Tekesin Green Growth -ohjelman rahoittamaa ja VTT:n koordinoimaa Kestävien markkinoiden rakentaminen -projektia (SHAPE-projekti). Projektin tavoitteena on kehittää yritysten kykyä rakentaa kestäviä markkinoita. Kaksivuotinen hanke päättyy maaliskuussa 2014.

SHAPE-projekti: http://virtual.vtt.fi/virtual/shape/index.htm

Erikoistutkija Maria Antikainen
puh. +358 40 512 4260, maria.antikainen@vtt.fi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

Yrityksestä

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 268 miljoonaa euroa. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat. VTT – beyond the obvious.