Teknologia muuttaa maailmaa: tapaa Slushissa VTT:n tutkijoita ja muutoksentekijöitä!

VTT on mukana Slush-tapahtumassa 30.11.-1.12. esittelemässä teknologioita, jotka muuttavat maailmaamme. Tilaisuudessa on mahdollisuus tavata VTT:n tutkijoita ja tehdä haastatteluja. Ole suoraan yhteydessä tutkijoihimme ja sovi tapaaminen!

VTT:n löydät tapahtumassa osastolta 6.C4. Demojen esitysajat löytyvät VTT:n tapahtumasivulta: http://www.vttresearch.com/media/events/slush-2016

Selfie-seinä liittää katsojan osaksi kuvaa

VTT:n toteuttama selfie-seinä liittää katsojan saumattomasti osaksi näytöllä esitettävää sisältöä, vaikkapa historiallista valokuvaa tai mainosta. Samalla kuluttaja voi ottaa itsestään selfien näytöllä näkyvästä kuvasta ja jakaa sitä sosiaalisessa mediassa.

Johtava tutkija Charles Woodward, puh. 0405001514, charles.woodward@vtt.fi

Elämän arkki

Ilmastonmuutokseen sopeutuminen ei etene riittävän nopeasti. Nyt pitäisi jo ryhtyä tosi toimeen. VTT:n tutkijat ovat Elämän arkki –projektissa miettineet ratkaisut suljettuun ympäristöön. Vesi, ruoka, energia ja hyvä elämä ovat kiertotalouden selkäranka. Nämä ratkaisut toimivat myös kaupunginosissa, kerrostaloissa tai jopa yksittäisissä perheissä.

Erikoistutkija Matti Tähtinen, puh. 0401530405, matti.tahtinen@vtt.fi

Cellpod: Uudenlainen lähiruoka kasvaa omassa keittiössä

Kotikäyttöinen laite kasvattaa kasvisoluista terveellisen aterian ainekset viikossa. VTT:n ensimmäinen 3D-tulostettu CellPod-prototyyppi tuottaa satoa jo nyt Otaniemessä.

Tutkija Lauri Reuter, puh. 0401592273, lauri.reuter@vtt.fi

Marjoista luonnollisia antimikrobeja kosmetiikkaan

VTT on kehittänyt kosmetiikkateollisuudelle marjaperäisiä luonnollisia antimikrobisia yhdisteitä sisältäviä rikasteita, joilla voidaan vähentää sekä kosmetiikkatuotteiden sisältämiä haitallisia kemikaaleja että suojata ja ylläpitää ihon luonnollista tervettä mikrobistoa. Innovaation raaka-aineena käytetään marjateollisuuden sivuvirtoja, erityisesti marjojen siemeniä. Näillä tuotteilla on myös mittavat vientinäkymät.

Johtava tutkija Riitta Puupponen-Pimiä, puh. 0407428916, riitta.puupponen-pimia@vtt.fi

Innovaatiomenetelmä – case: Rolls-Roycen miehittämättömät laivat ja komentosillat

VTT on kehittänyt käyttäjätutkimuksia, työtehtävien analyysiä, teknologiatrendejä, skenaariotarinoita ja visualisointia yhdistävän välineen, jolla muodostetaan konsepteja tulevaisuuden työstä ja työvälineistä. Menetelmä perustuu projektiin, jossa yhteistyössä Rolls-Roycen kanssa kehitettiin konsepteja miehittämättömien laivojen ohjauskeskuksista sekä tulevaisuuden komentosilloista.

Erikoistutkija Mikael Wahlström, puh. 0406703649, Mikael.wahlstrom@vtt.fi

Älytutti antaa tietoa vauvan hyvinvoinnista

Älytuttiin voidaan integroida antureita, jotka antavat tietoa esimerkiksi lämpötilasta, vauvan liikkumisesta tai imutehosta. Tiedot siirtyvät tutista bluetooth-tekniikalla tabletin, puhelimen tai tietokoneen näkymään.

Älyheijastin parantaa jalankulkijan turvallisuutta

VTT on toteuttanut heijastinvalmistaja Coreplastin kanssa yhteistyössä heijastimen, jonka toimintaa voidaan ohjata älypuhelimen kautta. Perinteisestä heijastimesta on tehty älykäs lisäämällä siihen antureita, ledivalot sekä langaton lataus ja kommunikointi.

Erikoistutkija Olli Kuusisto, puh. 0407370948, olli.kuusisto@vtt.fi

Twiittaava kukkaruukku kertoo, kun kukka tarvitsee vettä

VTT on kehittänyt twiittaavan, biohajoavan kukkaruukun, joka ilmoittaa kasvin kastelutarpeesta mobiililaitteen välityksellä. Koti- ja ammattiviljelyyn soveltuvassa, maatuvassa ruukussa voi tulevaisuudessa olla myös useampia sensoreita mittaamassa eri asioita, kosteuden lisäksi vaikkapa ravinteita. Kukkaruukku-demossa yhdistyvät VTT:n biomateriaali-, painettu elektroniikka- ja digitaalinen osaaminen.

Erikoistutkija Olli Kuusisto, puh. 0407370948, olli.kuusisto@vtt.fi

Pienen mittakaavan yhdistetty kylmän-, lämmön- ja sähköntuotanto (CHP+C)

VTT:n kehittämällä menetelmällä teollisuuslaitos voi tuottaa jätteistä ja biomassasta sähköä, lämpöä ja jäähdytystä ja parantaa näin energiaomavaraisuuttaan.

Tutkimuspäällikkö Antti Arasto, puh. 0400159052, antti.arasto@vtt.fi

CatLignin korvaa kalusteiden ja puutuotteiden myrkylliset liimat

CatLignin on puupohjainen materiaali, joka korvaa huonekaluissa ja rakennusmateriaaleissa käytettävät myrkylliset liimat. Catlignin valmistetaan selluteollisuuden sivuvirrasta. CatLignin sopii toimijoille, jotka tavoittelevat kustannus- ja kilpailuetua täysin biopohjaisten tuotteiden tarjoajina.

Erikoistutkija Juha Leppävuori, puh. 0405329378, juha.leppavuori@vtt.fi

Hyvinvointia eläimille kustannustehokkaasti

Johtava tutkija Jussi Joensuu, puh. 0400657513, jussi.joensuu@vtt.fi

Kustannustehokas ja yksinkertainen vasta-aineiden puhdistaminen

Johtava tutkija Jussi Joensuu, puh. 0400657513, jussi.joensuu@vtt.fi

Painettava elekroniikka: rullalta-rullalle LED-valot

Asiakaspäällikkö Antti Kemppainen, puh. 0408205076, antti.kemppainen@vtt.fi

Älykaupunkisovellukset

Tutkija Mikko Tuomisto, puh. 0405879688, mikko.tuomisto@vtt.fi

VTT:n Innovaatiomaisemat – Smart Textiles

Patenttitietoanalyysien erikoisasiantuntija Riitta Metsäkoivu, puh. 0407224424, riitta.metsakoivu@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.