Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä osakeyhtiö

Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Mittatekniikan keskus MIKES yhdistyivät 1.1.2015. Samassa yhteydessä VTT:stä tuli osakeyhtiö.  VTT Oy:n toimitusjohtaja on Erkki KM Leppävuori.

Yhtiön toimialana on teknologian soveltava tutkimus ja tutkimustulosten vieminen käytännön hyödyksi. Yhtiö toimii myös kansallisena metrologialaitoksena. VTT Oy tuottaa tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaille, kumppaneille, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. VTT Oy on Suomen suurin soveltavaa tutkimusta tekevä tutkimuskeskittymä ja samalla Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö.

Yhtiö tuo isää tehoa huippututkimukseen ja innovaatiotoimintaan

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta on nykyään palvelujen tuottamista avoimilla markkinoilla ja kansainvälisessä toimintaympäristössä. VTT yhtiönä tuo lisää dynamiikkaa Suomen tutkimus- ja innovaatiotoimintaan sekä kytkee asiakkaitaan ja tutkimusta aiempaa tehokkaammin kansainvälisille markkinoille. Yhtiömuotoinen VTT kykenee myös herkemmin reagoimaan asiakkaiden sekä ympäristön muutoksiin ja toimimaan vapaammin rahoitusmarkkinoilla. Yhtiön hallitukseen kuuluvat puheenjohtajana Aaro Cantell ja varapuheenjohtajana Matti Hietanen. Muina jäseninä ovat Kari Knuutila, Harri Leiviskä, Petra Lundström, Anneli Pauli ja Kaija Pehu-Lehtonen.

VTT:n nimi

Valtion kokonaan omistaman ja erityistehtävää toteuttavan non-profit-yhtiön nimi on Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy. Ruotsiksi nimi on Teknologiska forskningscentralen VTT Ab. VTT:n englanninkielinen nimi on VTT Technical Research Centre of Finland Ltd.

Tekstiyhteyksissä ja puhekielessä nimestä voi käyttää muotoa VTT tai VTT Oy, jos on tarpeen korostaa VTT:n yhtiömuotoista toimintaa. Mikes säilyy omana aputoiminimenä.

VTT Oy lyhyesti:

VTT kehittää uusia, älykkäitä teknologioita, tuloksellisia ratkaisuja ja innovatiivisia palveluja. Yhteistyössä asiakkaidensa kanssa se tekee teknologiasta tulosta ja rakentaa menestystä sekä hyvinvointia ihmisten parhaaksi. Käytämme yli neljä miljoonaa aivotyötuntia vuodessa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT on osa Suomen innovaatiojärjestelmää ja kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan.

Viestintäjohtaja Olli Ernvall
puh. 020 722 6747, olli.ernvall@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4.000.000 tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen.