Teknologisilla tutkimuskeskuksilla merkittävä rooli Euroopan kansantaloudessa

EARTON  julkaisemassa selvityksessä tarkastellaan yhdeksän suurimman eurooppalaisen tutkimusorganisaation yhteenlaskettua taloudellista jalanjälkeä. Jokainen näihin tutkimusorganisaatioihin sijoitettu euro kertautuu kansantalouden tasolle 3,8-kertaisena.

Brysselissä toimivan IDEA Consult SA:n tekemästä selvityksestä ilmenee, että eurooppalaisilla tutkimus- ja teknologiaorganisaatioilla on ainutlaatuisia kansantaloudellisia ja työllistäviä vaikutuksia Euroopassa. Pelkästään yhdeksän EARTOn jäsenorganisaation toimintaan kytkeytyi vuonna 2014 Euroopassa 225 860 työpaikkaa ja 29,3 miljardin euron liikevaihto. Huomattava taloudellinen jalanjälki muodostui näiden organisaatioiden toiminnan suorista ja välillisistä vaikutuksista, teknologia- ja innovaatiokehittämisen oheisvaikutuksista jo entuudestaan markkinoilla toimivissa yrityksissä samoin kuin tutkimuslaitosten teknologioihin perustuvissa kokonaan uusissa spin off -yrityksissä.

EARTO (European Association of Research and Technology Organisations) teetätti selvityksen yhdeksän eurooppalaisen tutkimus- ja teknologiaorganisaation (RTO) suorista ja välillisistä vaikutuksista kansantalouteen vuonna 2014.

14.1.2016 julkaistussa selvityksessä mukana olleet yhdeksän tutkimuskeskusta ja maata olivat Teknologian tutkimuskeskus VTT, SP (Ruotsi), Sintef (Norja), DTI (Tanska), TNO (Alankomaat), CEA (Ranska), Fraunhofer (Saksa), imec (Belgia) ja Tecnalia (Baskimaa, Espanja)

EARTOn tiedote 14.1.2016: EARTO Publishes Study on Impact of RTOs in 2014 http://www.earto.eu/news/detail/article/earto-publishes-study-on-the-economic-footprint-on-rtos.html

Lisätiedot:

Leena Sarvaranta, EU-asioista vastaava johtaja
Puh. 050 570 7876, leena.sarvaranta@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn ja Twitter @VTTFinland.