Tulevaisuuden älypuhelimet heijastavat kuvia seinälle

Uudella laservalonlähteellä maailmanlaajuiset markkinat kuluttajaelektroniikassa

Markkinoilla olevien matkapuhelinten näytöiltä voi nykyisin katsella korkealaatuista kuvaa, mutta puhelinten koko rajoittaa auttamatta näytön kokoa ja katselukokemusta. VTT, EpiCrystals Oy ja Aalto-yliopisto kehittävät matkapuhelimiin integroitaviin projektoreihin entistä parempaa laservalonlähdettä, joka mahdollistaa vaikkapa valokuvien tai elokuvien heijastamisen tarkasti ja tehokkaasti mille tahansa pinnalle. Laservalonlähteellä varustetut matkapuhelimet voivat olla tavallisen kuluttajan ulottuvilla jo muutaman vuoden päästä.

Pienikokoisia, 1-2 senttimetrin mittaisia laserprojektoreita voidaan integroida monenlaisiin elektronisiin laitteisiin, kuten digitaali- tai videokameroihin, kämmentietokoneisiin ja matkapuhelimiin. Integroiduilla miniprojektoreilla voitaisiin käytännössä heijastaa seinälle noin A3-kokoisen paperiarkin kokoisia kuvia.

Haasteena on kehittää projektoreihin pieni, energiatehokas ja valovoimainen kolmen värin (RGB) valonlähde, jonka valmistuskustannukset saadaan pidettyä alhaalla. Ratkaisuja haasteisiin etsitään suomalaista osaamista yhdistävässä projektissa, jonka osapuolia ovat VTT, EpiCrystals Oy ja Aalto-yliopisto.

”Hankkeessa on onnistuneesti yhdistetty moniteknologista osaamista niin VTT:ltä kuin projektikumppaneiltakin, alkaen lasersirujen tarkasta kohdistamisesta ja valmistusmateriaaleista aina tuotantolinjojen suunnitteluun asti. Mukana on myös osaamista eri puolilta Suomea, mm. VTT:n Espoon, Oulun, Tampereen ja Lappeenrannan toimipisteistä. Projekti käynnistyi viime syksynä, ja nyt olemme pääsemässä vaiheeseen, jolloin voimme siirtyä ideoinnista ja suunnittelusta prototyyppien rakentamiseen. Kesään mennessä on tavoitteena osoittaa, että uusia laservalonlähteitä voidaan valmistaa isoja määriä nopeasti ja edullisesti”, kertoo johtava tutkija Timo Aalto VTT:ltä.

EpiCrystals Oy tähtää tuotteellaan suoraan maailman markkinoille, ja yrityksen tavoitteena on olla markkinajohtaja laservalonlähteiden valmistajana vuonna 2015.

”Olemme kehittämässä aivan uutta teknologiaa, jota ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Tällä hetkellä markkinoilla on kyllä elektronisiin laitteisiin liitettäviä erillisiä projektoreita, mutta niiden hinta ja laatu eivät ole tarpeeksi kilpailukykyisiä. Isot elektroniikkavalmistajat ovat integroitavista projektoreista erittäin kiinnostuneita, ja markkinatutkimusten mukaan kysyntä pienikokoisille projektoreille kasvaa lähivuosina voimakkaasti. Maailmassa myydään vuosittain pian noin kaksi miljardia kännykkää, ja jos niistä edes parissa prosentissa on projektori, puhutaan kymmenistä miljoonista kappaleista eikä sadan miljoonan rajakaan ole kaukana”, sanoo liiketoimintakehitysjohtaja Tomi Jouhti EpiCrystals Oy:stä.

Projektorien kokoonpano tapahtuu Aasiassa, mutta laservalonlähteiden tutkimus- ja kehitystyö aiotaan jatkossakin pitää Suomessa. VTT:n, EpiCrystalsin ja Aalto-yliopiston projektia on rahoittanut muun muassa Tekes.

Kuva: laservalonlähde (EpiCrystals Oy) verkossa: http://www.vtt.fi/img/news/2012/laservalonlahde.jpg

Timo Aalto, johtava tutkija
timo.aalto@vtt.fi, puh. 020 722 6694

EpiCrystals Oy
Tomi Jouhti, liiketoimintakehitysjohtaja
tomi.jouhti@epicrystals.com, puh. 040 753 1224
www.epicrystals.com

Aalto-yliopisto
Quan Zhou, dosentti
quan.zhou@aalto.fi, puh. 09 470 25241
as.tkk.fi

Lehdistötiedote verkossa: http://www.vtt.fi/news/2012/090212_epicrystals.jsp

EpiCrystals Oy kehittää Tampereella innovatiivisia laservalonlähteitä seuraavan sukupolven projektoreihin. Yrityksen patentoimat tuotteet mahdollistavat entistä edullisempien ja kompaktimpien projektorien valmistuksen sekä ylivertaisen kuvanlaadun. EpiCrystals työllistää 24 henkeä ja sen tuotekehitystä ovat rahoittaneet mm. VNT Management Oy:n ja Suomen Teollisuussijoitus Oy:n hallinnoimat rahastot sekä Tekes.

Sakari Sohlberg
Tiedotuspäällikkö
sakari.sohlberg@vtt.fi

________________________________________________________________________________________________________

VTT - 70 vuotta teknologiaa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän hyväksi

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.
Lue ja katso lisää VTT:n historiasta ja visiosta 2020.