Tulevaisuuden kuluttaja analysoi ympäristöään ja vaikka ruoan laatua kännykällä

VTT toteutti maailman ensimmäisen hyperspektrisen iPhone-kameran

VTT on toteuttanut maailman ensimmäisen hyperspektrisen mobiililaitteen teknologialla, joka muuntaa iPhonen tai minkä tahansa mobiililaitteen kameran uudenlaiseksi optiseksi anturiksi. VTT:n ratkaisu tuo edullisen spektrikuvantamisen uudet käyttömahdollisuudet nyt myös kuluttajasovelluksiin. Näin kuluttaja voisi tulevaisuudessa havaita kännykkänsä avulla vaikkapa poikkeamia ruoan laadussa tai tarkkailla terveyttään.

Perinteisesti kalliita hyperspektrikameroita on käytetty vaativiin lääketieteellisiin sekä teollisuus-, avaruus- ja ympäristömittauksiin. Erittäin kustannustehokkaan valmistustavan ansiosta optinen MEMS (Micro Opto Electro Mechanical Systems) -spektrianturiteknologia mahdollistaa uusien mobiilisovelluksien kehittämisen esimerkiksi kohteiden havainnointiin ja tunnistamiseen autoissa ja lennokeissa, terveyden tarkkailuun sekä ruoan analysointiin osana älykästä antureiden ja internetin muodostamaa ympäristöä.

"Kuluttajan saama hyöty voisi näkyä kännykän kykynä havaita poikkeamia ruoan tuoreudessa, monitoroida ihon terveyttä ja luomien muutoksia, varmistua tuotteiden aitoudesta tai identifioida käyttäjiä biometrisen datan perusteella tai vaikkapa itseajavien autojen kykynä hahmottaa ja tunnistaa ympäristön kohteita kuvaan yhdistyvän spektrin perusteella”, kuvailee tutkimustiimin vetäjä Anna Rissanen VTT:ltä.

VTT on jo kehittänyt hyperspektrikameroita lukuisille haastaville sovellusalueille, mm. ihosyövän diagnostiikkaan, ympäristömittauksiin nanosatelliiteista, erilaisiin lennokkisovelluksiin täsmämaatalous- ja metsämonitoroinnissa sekä meneillään olevassa projektissa laivojen päästöjen etämittaukseen.

Spektrikuvantaminen läsnä kaikkialle

Optinen spektri tarjoaa monipuolisen tavan tunnistaa erilaisia kohteita ja analysoida aineiden ominaisuuksia. Hyperspektrikuvantamisella päästään käsiksi optiseen spektriin kameran kuvan jokaisessa pisteessä, jolloin voidaan tehdä monipuolisia mittauksia. Pieni säädettävä MEMS-suodatin integroidaan kameran linssin yhteyteen ja sen säätö synkronoidaan kameran kuvansieppausjärjestelmän kanssa.

”Nykyiset älylaitteet luovat valtavasti mahdollisuuksia kuvien datan prosessointiin sekä erilaisiin spektridataa hyödyntäviin pilvipalveluihin. Massatuotettava anturiteknologia mahdollistaa alhaisen kustannustasonsa ansiosta hyperspektrikuvauksen tuomisen osaksi kaikenlaisia laitteita, joissa nykyisellään hyödynnetään jo edullisia kamera-antureita”, Rissanen toteaa.

Teknologian tutkimuskeskus VTT tekee yhteistyötä yritysten kanssa teknologian kaupallistamiseksi ja optisten anturituotteiden saamiseksi markkinoille.

Katso myös:

Anna Rissanen, tutkimustiimin vetäjä
Puh. 040 820 1972
anna.rissanen@vtt.fi

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. VTT:n löydät sosiaalisen median kanavilta: Facebook, LinkedIn, YouTube ja Twitter @VTTFinland.