Tutkijat etsivät merisienistä uusia syöpälääkkeitä

Toukokuussa alkaneessa EU-tutkimusprojektissa selvitetään merisienien tuottamien yhdisteiden hyödyntämismahdollisuuksia syöpälääkkeinä. VTT:n osuus hankkeessa on kehittää sienten viljelyteknologiaa.

EU:n Marine Fungi -projektissa arvioidaan, voidaanko eräitä tunnettuja sienikantojen sekä toistaiseksi huonosti tunnettujen, trooppisten koralliriuttojen sienien, Tyynen valtameren makrolevien ja Välimeren pesusienten tuottamia yhdisteitä hyödyntää syöpälääkkeinä. Merieliöt ovat tärkeitä luonnontuotteiden lähteitä. Luonnontuotteita käytetään esimerkiksi kosmetiikassa ja maanviljelyssä, mutta myös tautien hoidossa.

Yhtenä projektin tavoitteena on kehittää merellisten luonnontuotteiden kestävää ja laajamittaista tuotantoa laboratoriossa. Näin vältettäisiin ympäristöhaitat, joita yhdisteiden kerääminen luonnosta aiheuttaa. Hanke tähtää myös valmistusmenetelmän kannattavuuden varmistamiseen.

Toukokuussa alkaneen 3-vuotisen projektin kokonaisbudjetti on kolme miljoonaa euroa.

Hankkeen yhteistyökumppanit: Leibniz-Institute für Meereswissenschaften an der Universität Kiel (IFM-GEOMAR, hankkeen koordinaattori) Hypha Discovery Ltd. (Iso-Britannia), Aarhus University (Tanska), Christian Albrechts -yliopisto Kielissä (Saksa), DTI - Danish Technological Institute, Diponegoro University (Indonesia), University of Antofagasta (Chile) European Screeningport GmbH (Saksa), Probiodrug Ag. (Saksa) ja University of Oslo (Norja).

Marilyn G. Wiebe, johtava tutkija
Puh. + 358 20 722 5139, marilyn.wiebe@vtt.fi

VTT on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

Yrityksestä

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 268 miljoonaa euroa. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat. VTT – beyond the obvious.