Uusi lisätyn todellisuuden järjestelmä lyhentää tuotannon seisokkeja ja parantaa viestintää asennus- ja huoltotilanteissa

VTT ja Thales Alenia Space Italy ovat kehittäneet prototyypin järjestelmästä, jolla asiantuntijat voivat tukea etänä esimerkiksi kriittisiä asennus- ja huoltotilanteita lisätyn todellisuuden avulla. VTT:n spin-off-yritys Delta Cygni Labs ryhtyy kehittämään sovellusta markkinoille.

VTT:n ja Thales Alenia Space Italian järjestelmä parantaa laitetoimittajien ja asiakkaiden välistä viestintää, lyhentää laitteiden seisokkia ja tuo säästöjä matkakustannuksissa.

Järjestelmä lähettää asiantuntijan yksityiskohtaiset ohjeet heijastettuina merkkeinä asennettavan tai huollettavan laitteen pinnalle. Asiantuntijalle järjestelmä on helppokäyttöinen ja sitä voi verrata laser-osoittimen käyttämiseen. Useat henkilöt voivat seurata työalueelle heijastettuja ohjeita samanaikaisesti ilman erikoislaseja, näyttöjä tai muita työskentelyä hankaloittavia laitteita.

Järjestelmää on esitelty joulukuussa 2012 Italiassa Thales Alenia Spacessa ja ALTECissa, missä se sai runsaasti positiivista palautetta teollisuuden edustajilta käytettävyytensä ansiosta sekä mahdollisuudesta soveltaa sitä erilaisissa haastavissa asennus- ja korjaustilanteissa niin maassa kuin avaruudessa.

Lisätyn todellisuuden järjestelmän kehitystyötä ja sen kaupallistamista jatkaa VTT:n uusi spin-off-yritys Delta Cygni Labs.

MEDIAMATERIAALI: http://www.vtt.fi/news/2013/26082013_deltacygni.jsp

Riikka Virkkunen, teknologiapäällikkö
020 722 5855, riikka.virkkunen@vtt.fi

Thales Alenia Space Italy