Uusi lisätyn todellisuuden järjestelmä lyhentää tuotannon seisokkeja ja parantaa viestintää asennus- ja huoltotilanteissa

VTT ja Thales Alenia Space Italy ovat kehittäneet prototyypin järjestelmästä, jolla asiantuntijat voivat tukea etänä esimerkiksi kriittisiä asennus- ja huoltotilanteita lisätyn todellisuuden avulla. VTT:n spin-off-yritys Delta Cygni Labs ryhtyy kehittämään sovellusta markkinoille.

VTT:n ja Thales Alenia Space Italian järjestelmä parantaa laitetoimittajien ja asiakkaiden välistä viestintää, lyhentää laitteiden seisokkia ja tuo säästöjä matkakustannuksissa.

Järjestelmä lähettää asiantuntijan yksityiskohtaiset ohjeet heijastettuina merkkeinä asennettavan tai huollettavan laitteen pinnalle. Asiantuntijalle järjestelmä on helppokäyttöinen ja sitä voi verrata laser-osoittimen käyttämiseen. Useat henkilöt voivat seurata työalueelle heijastettuja ohjeita samanaikaisesti ilman erikoislaseja, näyttöjä tai muita työskentelyä hankaloittavia laitteita.

Järjestelmää on esitelty joulukuussa 2012 Italiassa Thales Alenia Spacessa ja ALTECissa, missä se sai runsaasti positiivista palautetta teollisuuden edustajilta käytettävyytensä ansiosta sekä mahdollisuudesta soveltaa sitä erilaisissa haastavissa asennus- ja korjaustilanteissa niin maassa kuin avaruudessa.

Lisätyn todellisuuden järjestelmän kehitystyötä ja sen kaupallistamista jatkaa VTT:n uusi spin-off-yritys Delta Cygni Labs.

MEDIAMATERIAALI: http://www.vtt.fi/news/2013/26082013_deltacygni.jsp

Riikka Virkkunen, teknologiapäällikkö
020 722 5855, riikka.virkkunen@vtt.fi

Thales Alenia Space Italy
Valter Basso, Collaborative System Engineering Centre Manager and R&D Studies
puh. +39 0117180240, valter.basso@thalesaleniaspace.com

Delta Cygni Labs
Boris Krassi, toimitusjohtaja
puh. +358 40 7666 956, boris.krassi@deltacygnilabs.com

VTT (Teknologian tutkimuskeskus VTT) on kansainvälisesti verkottunut, moniteknologinen tutkimuskeskus, joka tuottaa asiakkailleen korkeatasoisia teknologisia ratkaisuja ja innovaatiopalveluja. VTT lisää asiakkaidensa kansainvälistä kilpailukykyä ja edistää näin yhteiskunnan kestävää kehitystä, työllisyyttä ja hyvinvointia. VTT:llä työskentelee 3100 eri alojen asiantuntijaa. VTT:n liikevaihto on 290 M€. VTT:n päätoimipisteet ovat Espoossa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä. www.vtt.fi

Thales Alenia Space on Thales Group yhtiön sekä Finmeccanica konsernin yhteisomistama avaruusteollisuusyhtiö. Thales Alenia Space on toimittanut järjestelmiä avaruusteollisuuteen yli 40 vuoden ajan. Thales Alenia Space on myös johtava järjestelmätoimittaja kansainväliselle avaruusasemalle sekä keskeinen toimija avaruusjärjestelmien suunnittelussa universumin tutkimiseen. www.thalesgroup.com/space

Advanced Logistics Technology Engineering Center (ALTEC) on italialainen osaamiskeskus, joka toimittaa logistiikkaratkaisuja sekä palveluita kansainvälisen avaruusaseman toiminnan ja käytön tukemiseksi. Lisäksi ALTEC kehittää ja toimittaa ratkaisuja ohjauskeskuksiin planeettojen tutkimiseksi robottien avulla. www.altecspace.it

Delta Cygni Labs on VTT:n spin-off-yritys, joka kehittää ja kaupallistaa uusia viestintä- ja interaktiojärjestelmiä. www.deltacygnilabs.com

Yrityksestä

VTT on visionäärinen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokumppani. Tartumme globaaleihin haasteisiin ja luomme niistä kestävän kasvun mahdollisuuksia. Autamme yhteiskuntaa kehittymään ja yrityksiä kasvamaan teknologisten innovaatioiden avulla – ajattelemme beyond the obvious. Meillä on yli 75 vuoden kokemus huippututkimuksesta ja tieteeseen perustuvista tuloksista. VTT:n liikevaihto ja liiketoiminnan muut tuotot ovat 268 miljoonaa euroa. VTT luo vaikuttavuutta, kun innovaatiot ja liiketoiminta kohtaavat. VTT – beyond the obvious.